Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Inspectie: Burgerschapsonderwijs moet beter

Samenleving

Redactie

© thinkstock
onderwijs

Scholen in Nederland moeten hun burgerschapsonderwijs sterk verbeteren. Volgens de Onderwijsinspectie gaat het al langere tijd niet goed met de pogingen om scholieren typisch Nederlandse normen en waarden bij te brengen.

Aandacht voor burgerschap is sinds 2005 verplicht in het basis- en voortgezet onderwijs, maar scholen doen dat weinig doelgericht, concludeert de inspectie. Zo vertonen de activiteiten weinig verband, is er geen planmatige aanpak en formuleren scholen niet wat ze leerlingen willen leren.

Volgens de inspectie zijn de scholen van goede wil, maar slagen ze er niet goed in burgerschapsonderwijs vorm te geven omdat de wettelijke opdracht vaag is. Staatssecretaris Sander Dekker (onderwijs) wil dat scholen meer houvast krijgen. "Scholen worstelen met dit soort onderwijs. Ze hebben behoefte aan meer houvast en duidelijkheid. Daarom gaan we in de wet vastleggen dat leraren in de klas aandacht moeten geven aan onze kernwaarden."

Volgens Dekker is het belangrijker dan ooit om 'glashelder' duidelijk te maken wat Nederlandse kernwaarden zijn, en waarom vrijheid, verantwoordelijkheid en verdraagzaamheid zo'n centrale plaats innemen in de Nederlandse samenleving. "Waarden die ons als Nederlanders met elkaar verbinden."

Lees verder na de advertentie
De waarden van de democratie moeten de kern van het bur­ger­schaps­on­der­wijs zijn

Moeilijke opgave

Het is niet de eerste keer dat de inspectie constateert dat het scholen maar matig lukt vorm te geven aan burgerschapsonderwijs, terwijl dat ruim tien jaar geleden als opdracht werd gegeven: scholen moeten - net als bij rekenen en taal - laten zien wat ze eraan doen en wat de vorderingen van hun leerlingen zijn.

De Onderwijsraad concludeerde in 2012 al in een rapport over dat burgerschap een moeilijke opgave is voor veel scholen. Ze hebben er te weinig kennis van, en zouden extra steun kunnen gebruiken. Ook uit ranglijsten die in opdracht van de Europese Commissie zijn opgesteld, bleek dat Nederlandse scholieren de vaardigheden die nodig zijn voor burgerschap veel minder onder de knie hebben dan jongeren in het buitenland.  

Hoe dat anders kan? Allereerst door precies te bepalen waar het bij burgerschapsonderwijs om draait, stelde de Onderwijsraad. De geldende omschrijving van 'burgerschap' is sterk gekleurd door het integratiedebat van begin deze eeuw, met name door de angst dat islamitische scholen de integratie in de weg zouden staan. Het woord democratie komt in de huidige wetten en regels niet eens voor. Ten onrechte, vindt de Onderwijsraad, want de waarden van de democratie moeten juist de kern van het burgerschapsonderwijs zijn.

Wilt u de reacties op dit artikel lezen? Registreer u hier voor een proefperiode van twee maanden.

Het plaatsen van reacties is voorbehouden aan de betalende abonnees van Trouw. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Het bekijken en plaatsen van reacties is voorbehouden aan onze betalende abonnees. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Als betalend abonnee kunt u een reactie plaatsen op dit artikel. Deze is alleen zichtbaar voor andere (proef)abonnees.

Om uw reactie te kunnen plaatsen, hebben we uw naam nodig. Ga naar Mijn profiel


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie
De waarden van de democratie moeten de kern van het bur­ger­schaps­on­der­wijs zijn