Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Een maand na de brugramp zit Genua nog met een hoop vragen

Samenleving

Pauline Valkenet

De ingestorte brug, met de inmiddels iconische vrachtwagen van de Ligurische supermarktketen Basko. © EPA

Vier weken na de ramp met de Porte Morandi in Genua is nog onduidelijk wie er precies schuldig zijn en hoe de nieuwe brug eruit gaat zien.

Genua herdenkt vandaag de ramp waarbij 43 mensen de dood vonden. Om 11.36, het tijdstip waarop de Morandi-brug op die 14 augustus instortte, nemen de Genuezen buiten op straat een minuut stilte in acht. De sirenes van de haven en de klokken van de kerken zullen klinken om te laten zien dat deze stad zich er niet onder laat krijgen, aldus het gemeentebestuur. Ondertussen zijn er nog steeds veel vragen, die maar mondjesmaat beantwoord worden.

Lees verder na de advertentie

Is inmiddels bekend wat de oorzaak van de ramp was?

Dat is het Openbaar Ministerie nog aan het uitzoeken. Getuigen worden gehoord, dossiers doorgelicht, oude e-mails van betrokken technici doorgespit. Wat duidelijk is, is dat de snelwegbrug uit 1967 nooit erg robuust was. Ontwerper Riccardo Morandi bouwde hem met drie pylonnen - de staanders van de brug - die elk met vier tuien (kabels) het wegdek droegen. Dat zijn nogal weinig tuien, zeggen bouwkundig ingenieurs met de kennis van nu. Daar ligt waarschijnlijk de oorzaak van de ramp: toen een tui brak - waarom dat gebeurde, is nog onbekend - konden de andere tuien het gewicht van het wegdek niet meer dragen. Een groot stuk brug is met pylon en al in enkele seconden in elkaar gestort.

Het OM doet onderzoek naar twintig mogelijke schuldigen. Het gaat om managers van Autostrade per l'Italia en van zusterbedrijf Spea Engineering

Had de beheerder, Autostrade, dit kunnen zien aankomen?

Het zou goed kunnen dat aan alle kanten is onderschat hoe slecht de brug er aan toe was. Omdat de tuien omhuld waren met beton was het ook erg moeilijk om precies te weten in welke staat de stalen kabels verkeerden, zeggen experts. Eind 2017 heeft de Politecnico Universiteit van Milaan de brug in opdracht van Autostrade per l'Italia wel onderzocht. Die constateerde dat er iets mis was met een aantal tuien. Om te weten te komen wat het probleem precies was, werd geadviseerd om de brug te monitoren met sensoren. Maar dat advies heeft de beheerder, om onbekende redenen, niet opgevolgd.

Zijn de schuldigen al bekend?

Het OM onderzoekt twintig personen. Het gaat om managers van Autostrade per l'Italia en van zusterbedrijf Spea Engineering. Daarnaast hebben de aanklagers topambtenaren van het ministerie van infrastructuur en transport in het vizier. De twintig worden onder andere verdacht van meervoudige dood door schuld en het veroorzaken van een ramp.

Autostrade per l'Italia betaalt voor de nieuwe brug en wil hem ook bouwen. Dat vindt de regering een belachelijk idee

Na de ramp zei de regering de concessie van Autostrade in te trekken omdat het bedrijf de brug niet goed zou hebben onderhouden. Is dat ook gebeurd?

De regering heeft de procedure wel in gang gezet, maar het is de vraag of het ook zover komt. Want het intrekken van de concessie heeft de consequentie dat de regering naar schatting 15 tot 20 miljard euro ter compensatie moet betalen. Het bedrijf zal ook een hele batterij advocaten op de zaak zetten en zo'n beslissing bij de rechter aanvechten, want het houdt vol aan alle onderhoudsverplichtingen te hebben voldaan.

Wat gebeurt er intussen met de brug? Wordt die herbouwd?

De lokale bestuurders hebben haast en willen dat er over een jaar een hele nieuwe brug staat. Want de ingestorte snelwegbrug, midden in de economisch belangrijke havenstad, was essentieel voor de verkeersstroom; er gingen jaarlijks 25 miljoen voertuigen overheen. Nu de brug er niet meer is, staan er in Genua heel vaak en heel veel files. In augustus waren er twee keer zo veel kleine botsingen als in dezelfde maand vorig jaar.

De beroemde architect Renzo Piano, een Genuees, meldde zich kort na de ramp met een ontwerp voor een nieuwe brug. Ook daarover dreigen rechtszaken; andere architecten onderstrepen dat zij de kans hadden moeten krijgen om een winnend ontwerp te presenteren. Autostrade per l'Italia betaalt voor de nieuwe brug en wil hem ook bouwen. Dat laatste vindt de regering een belachelijk idee: die wil dat een staatsbedrijf als Fincantieri de klus klaart.

Lees ook:

De Italiaanse regering wil lik op stuk voor de schuldigen aan de brugramp

Terwijl in Genua nog naar een dozijn vermisten wordt gezocht, is de regering in Rome al druk bezig de schuldigen aan te wijzen. De Europese Unie, bijvoorbeeld.

Genua kan het niet geloven: 'Kan ik nog ooit terug in mijn huis?'

Voor de ingang van de gemeentelijke sporthal in hartje Genua, die nu dienst doet als opvangcentrum, staat Massimo De Luca nerveus een sigaret te roken. Zijn hondje Toby holt blaffend om hem heen. Een reportage. 

Deel dit artikel

Het OM doet onderzoek naar twintig mogelijke schuldigen. Het gaat om managers van Autostrade per l'Italia en van zusterbedrijf Spea Engineering

Autostrade per l'Italia betaalt voor de nieuwe brug en wil hem ook bouwen. Dat vindt de regering een belachelijk idee