Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Deze docenten staken vandaag: ‘Er moet wat veranderen’

Samenleving

Loliet Witteveen

Paul Feitz, leraar bouwtechniek: “Als maatschappij moeten we ons achter de oren krabben: wat vinden we belangrijk?” © Bram Petraues

Van basisschool tot universiteit, docenten uit alle lagen van het onderwijs trekken vandaag naar het Malieveld in Den Haag. Drie van hen vertellen waarom ze staken.

De praktijkschool
Paul Feitz, leraar bouwtechniek op Praktijkschool PrO De Baander in Amersfoort

Lees verder na de advertentie

“Ik geef les aan leerlingen tussen de 12 en 18 jaar die moeite hebben met leren. Een ontzettend leuke doelgroep, ik doe mijn werk met veel overtuiging, maar ik zou wel graag wat meer steun krijgen van de overheid. Daarom ga ik vandaag naar het Malieveld.

Al jaren wordt er gezegd dat onderwijs zo belangrijk is, maar toch is er meer geld nodig. Niet voor mij persoonlijk, maar voor heel het onderwijsveld.

Ik zou met alle liefde aandacht aan besteden aan iets als sociale media. Maar dat kost tijd, wil je het een beetje serieus oppakken. Het zou fijn zijn als ik wat meer ruimte zou hebben om daar dieper in te duiken

De werkdruk is hoog en veel leraren kampen met burn-outs. We krijgen meer taken op ons bord en moeten leerlingen zien op te voeden tot goede burgers in de maatschappij. Dat is best moeilijk als de groepen steeds groter worden en de problemen van jongeren veranderen.

Neem een thema als sociale media. Dat is ongelofelijk belangrijk bij deze doelgroep en ik wil daar met alle liefde aandacht aan besteden. Maar dat kost tijd, wil je het een beetje serieus oppakken. Daarom zou het zo fijn zijn om als ik wat meer ruimte zou hebben om daar eens dieper in te duiken, of om me te kunnen bijscholen.

Als maatschappij moeten we ons eens achter de oren krabben: wat vinden we belangrijk en waarin willen we investeren?”

De basisschool
Esther Dubbeld, lerares groep 1-2 op Openbare Daltonschool ’t Palet in Leusden

Esther Dubbeld © Carola Willemsen

“De belangrijkste reden dat ik ga staken, is dat ik me heel erg zorgen maak over de toekomst van het onderwijs. Ik ben vooral bang dat we straks te weinig bevoegde leerkrachten hebben. Naast kleuterjuf ben ik coördinator en ik merk hoe moeilijk het is om de klassen op te vangen als er iemand ziek is.

Soms verdelen we de leerlingen over andere groepen, soms springt er een oud-collega of een ouder in. Maar het komt ook voor dat we klassen naar huis moeten sturen. Dat gebeurt gelukkig incidenteel, maar ik hou mijn hart vast voor volgend jaar.

Ik zie goed functionerende juffen en meesters afhaken omdat ze te veel taken hebben en zich te weinig met lesgeven bezig kunnen houden. En er zijn minder mensen die een baan voor de klas kiezen. Terwijl de een denkt dat het te zwaar is, denkt de ander dat we om twee uur ’s middags de deuren achter ons dichttrekken.

Het hoge aanzien dat onderwijzers in de tijd van mijn ouders hadden, dat hebben we niet meer.

Aan de politiek wil ik meegeven dat die het onderwijs aantrekkelijker moet maken. Voor de klas staan blijft het mooiste wat er is, maar er moet wel wat veranderen.”

De universiteit
Dirk-Jan Scheffers, hoogleraar moleculaire microbiologie aan de Rijksuniversiteit Groningen

Dirk-Jan Scheffers. © rv

“Hard werken vind ik niet erg, maar soms moet er wel heel veel tegelijkertijd. Als docent aan de universiteit wordt er nogal wat van je verwacht: je moet onderwijs geven, onderzoek doen, mensen begeleiden, beursaanvragen schrijven en af en toe nog vergaderen.

Al jarenlang krijgen we dezelfde hoeveelheid geld voor een steeds groter aantal studenten. Daarom hebben we sommige dure vakken, zoals practica waarbij veel begeleiding en materiaal nodig is, moeten afschaffen

Eerlijk gezegd heb ik soms echt te weinig tijd en de kwaliteit van het onderwijs lijdt daaronder. Net als in het basis- en voortgezet onderwijs, piept en kraakt het in het wetenschappelijk onderwijs aan alle kanten. Een grote gemene deler is dat de overheid structureel te weinig investeert in het onderwijs. De financiering van de universiteit heeft geen pas gehouden met de toenemende instroom van studenten.

Al jarenlang krijgen we dezelfde hoeveelheid geld voor een steeds groter aantal studenten. Daarom hebben we sommige dure vakken, zoals practica waarbij veel begeleiding en materiaal nodig is, moeten afschaffen. Studenten krijgen nu een opleiding die minder persoonlijk is en af en toe ook minder diepgaand. In vergelijking met tien, twintig jaar geleden is de kwaliteit er niet op vooruitgegaan en dat merk je aan het ­niveau van de studenten die we afleveren.”

Lees ook:

Commentaar: Pak het onderwijs nu eens echt aan

Dat de problemen in het onderwijs zeer groot zijn – daar is iedereen het wel over eens. De salarissen van basisschoolleerkrachten blijven achter. De werkdruk is ongezond hoog, met name op basisscholen en universiteiten. Dagelijks vallen leerkrachten uit doordat ze het werk niet meer kunnen volhouden

Deel dit artikel

Ik zou met alle liefde aandacht aan besteden aan iets als sociale media. Maar dat kost tijd, wil je het een beetje serieus oppakken. Het zou fijn zijn als ik wat meer ruimte zou hebben om daar dieper in te duiken

Al jarenlang krijgen we dezelfde hoeveelheid geld voor een steeds groter aantal studenten. Daarom hebben we sommige dure vakken, zoals practica waarbij veel begeleiding en materiaal nodig is, moeten afschaffen