Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De ‘boze burger’ is juist erg betrokken bij de samenleving

Samenleving

Dirk Waterval

© studio vonq

Door de woede van ‘de boze burger’ slim in te zetten, kunnen bestuurders de democratie versterken in plaats van haar te laten ondermijnen. Die boosheid verraadt namelijk waar de pijnpunten zitten in de samenleving. En dus waaraan gewerkt moet worden.

Dat concluderen bijzonder hoogleraar politicologie Sarah de Lange (UvA) en beleidsadviseur Jasper Zuure in de essaybundel #WOEST, die ze vandaag presenteerden. De boze burger is in feite gewoon een betrokken mens, stellen ze. Wel zal volgens hen de thermometer dieper in de maatschappij moeten om het sentiment van de bevolking te peilen.

Lees verder na de advertentie

De Lange en Zuure werken voor onafhankelijk adviesorgaan Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB), dat vijfentwintig experts liet nadenken over hoe de democratie zich kan beschermen tegen boze, ondermijnende burgers. In dat panel zaten vooral wetenschappers, maar bijvoorbeeld ook de ex-burgemeester van Geldermalsen. In dat dorp vlogen twee jaar geleden hekken en zwaar vuurwerk door de lucht omdat een deel van de inwoners geen nieuw asielzoekerscentrum wilde.

Nog voordat er sprake is van welke ver­ont­waar­di­ging dan ook, moeten bestuurders wijkcomités opzetten en in­spraak­avon­den organiseren

Jasper Zuure, beleidsadviseur

Op zo’n moment kun je niet veel meer dan de openbare orde herstellen, zegt Zuure. “Maar het voorkómen van zulke escalaties begint veel eerder. Nog voordat er sprake is van welke verontwaardiging dan ook, moeten bestuurders wijkcomités opzetten, inspraakavonden organiseren en praten met wijkagenten.” De banden aanhalen, kortom. Áls er dan om wat voor reden ook onvrede ontstaat, heeft de gemeente veel meer kans er met bemiddeling uit te komen. En die verontwaardigde stem mee te nemen in het beleid.

Harde lijn

Luisteren naar de inwoners betekent zeker niet zomaar meebuigen met hun eisen. “Bestuurders moeten onbevreesd het gesprek aangaan”, zegt Zuure. “Een harde lijn trekken over wat wel en niet mag in dit land.” Op de commotie over het bijvoeren van grote grazers in de Oostvaardersplassen heeft de provincie Flevoland volgens hem niet goed gereageerd. “Deskundigen raden dat bijvoeren af. Toch ging de provincie mee in de eisen van de betogers, mede omdat er boswachters waren bedreigd. Daar wordt de democratie niet sterker van, daar brokkelt zij van af.”

Zuure geeft toe dat het lastig is om de balans te vinden tussen luisteren naar de zorgen van boze burgers en tegelijk de grenzen streng te bewaken. “Denk aan de anti-zwartepiet-demonstranten die werden tegengehouden op de snelweg naar Dokkum. Die wegversperring is natuurlijk verboden, maar je wilt als burgemeester ook met deze mensen blijven praten.”

Sociale media

Natuurlijk bestond de ontevreden Nederlander altijd al. Denk aan de gebroeders De Witt, twee republikeinen die in 1672 werden gelyncht door een Oranjegezinde menigte. Maar relatief nieuw is de intrede van sociale media. Enerzijds kunnen bestuurders en politici daarmee goed zien wat er speelt in de samenleving. Maar tegelijkertijd maken Twitter en Facebook het wel makkelijk om ad hoc een demonstratie te plannen.

“Vroeger had je meer traditionele organisaties als vakbonden en politieke partijen waarachter boze burgers zich schaarden”, zegt Zuure. “Die demonstraties werden vaak ruim van te voren aangekondigd. Dan wist je als burgemeester waar je aan toe was.” Nu is vaak onduidelijk wie de leiding heeft wanneer bijvoorbeeld een gemeentehuis wordt bestookt. Behalve voor de bestuurder die al geruime tijd met zijn ontevreden burgers in gesprek is.


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

Door een profiel aan te maken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden en geef je aan het privacy statement en het cookiebeleid te hebben gelezen.

Deel dit artikel

Nog voordat er sprake is van welke ver­ont­waar­di­ging dan ook, moeten bestuurders wijkcomités opzetten en in­spraak­avon­den organiseren

Jasper Zuure, beleidsadviseur