Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Bushalte 2.0: data gaan de dienst(regeling) uitmaken

Samenleving

Joost van Velzen

De bushalte van de toekomst is een hub met allerlei verschillende functies.

Als je in de toekomst de bus neemt, kun je direct een pakketje ophalen, de bibliotheek inlopen of vergaderen.

De toekomst van het openbaar vervoer moet het hebben van samenwerken en data. Dat bleek gisteren op BusVision 2018. Op de beurs voor de openbaar vervoer- en touringcarbranche toonden zo’n 30 exposanten de nieuwste snufjes, van laadpalen voor elektrische bussen tot vernieuwende ov-poortjes.

Lees verder na de advertentie

Zo presenteert EVAnet, het bedrijf van Mick Walvisch, de bushalte van de toekomst. In zijn Bushalte 2.0 of NanoHub, komen allerlei diensten samen. “Je kunt er pakketjes afhalen, en ik kan me voorstellen dat er winkeltjes met lokale producten komen, openbare toiletten, een bibliotheek, een doorgeefkluisje waarmee je de boor van de buurman kunt lenen en wellicht zelfs vergaderruimtes”, zegt Walvisch. 

Uit het in- en uitchecken met de ov-kaart kan veel informatie worden gehaald

Mathijs Voorend van Thales

De provincie Zuid-Holland heeft de halte van de toekomst al op proef. Walvisch kwam zo’n anderhalf jaar geleden op het idee van de multifunctionele halte: “Ik zag kansen om het openbaar vervoer slimmer te maken. Op het platteland zie je winkels sluiten en voorzieningen verdwijnen, doordat mensen hun spullen via internet bestellen. Ik dacht: waarom moet dat via allemaal verschillende koeriersdiensten?”

Als al die partijen samenwerken, kan zijn halte de spil vormen, denkt Walvisch. Een ov-knooppunt waar reizigers in één moeite door hun pakketje kunnen ophalen om van daaruit met een deelfiets of deelauto weer thuis te komen, dat is volgens hem de toekomst. “Zo kun je de reis van het pakketje en de reis van de persoon combineren. Planologen zouden bij het ontwerpen van wijken dit soort hubs standaard moeten intekenen.”

EVAnet gaat Bushalte 2.0 niet lukraak in het land neerzetten. Walvisch: “Wij gaan dit alleen doen op plekken waar al veel mobiliteit samenkomt.”

Mogelijkheden van de moderne tijd

Ook techbedrijven presenteerden op de busbeurs mogelijkheden van de moderne tijd, waarin data de dienst uitmaken. Of beter gezegd: de dienstregeling. “Uit het in- en uitchecken met de ov-kaart kan veel informatie worden gehaald”, vertelt Mathijs Voorend van Thales. Dat is het bedrijf achter het ov-chipcardsysteem, inclusief de poortjes op de NS-stations en de in- en uitcheckapparaten in bussen. “Wij kunnen hierdoor zien hoeveel mensen er in een bus, trein, metro of tram zitten, hoeveel er op een perron staan te wachten, waar mensen naartoe gaan en hoeveel dat er bijvoorbeeld zijn tijdens de lunch.”

Die data zijn volgens Voorend op verschillende manieren te gebruiken. “Voor marketingdoeleinden, maar ook voor reizigersinformatie. Neemt iemand bijvoorbeeld wel de meest handige route? Waar is een verstoring?”

Beslissingen nemen

Maar ook de vervoerders kunnen geholpen worden met het reisgedrag van hun passagiers. Bus, trein en trammaatschappijen kunnen zo bijvoorbeeld beter inschatten waar en wanneer er extra materieel en dus personeel moet worden ingezet. “Data helpen vervoerders beslissingen te nemen.”

Thales investeert nu veel in systemen waarbij reizigers met hun telefoon of contactloos met hun bankpas kunnen betalen voor ritten met trein, bus, tram en metro.

Reuze handig allemaal, natuurlijk, maar óók weer een stapje verder wat betreft het vastleggen van ons dagelijks bewegen en handelen. Gaan die track-and-trace-trucs niet ten koste van ieders privacy? Voorend: “Je moet er inderdaad voor blijven waken dat data niet traceerbaar zijn naar één persoon.”

Lees ook:

In de Randstadrail zit de forens als een haring in de ton

De lightrail of sneltram is de toekomst van het openbaar vervoer. Nu de Randstad groeit als kool, moet er haast worden gemaakt met nieuwe verbindingen,zeggen de vervoersbedrijven.

Deel dit artikel

Uit het in- en uitchecken met de ov-kaart kan veel informatie worden gehaald

Mathijs Voorend van Thales