Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Basisschooldocenten en vakbonden zijn het actievoeren nog lang niet zat

Samenleving

Gerrit-Jan Kleinjan

© Joris van Gennip

De actiesfeer in het basisonderwijs moet juist blijven, vinden docenten en vakbonden. Er is geen reden om de toon te matigen, zoals schoolbestuurders willen. 

Moeten schoolbesturen, basisschooldocenten en minister Arie Slob van onderwijs vrede sluiten? Zolang het lerarentekort nog niet opgelost, blijft het nodig de minister van onderwijs in te wrijven dat er extra geld naar het onderwijs moet, zegt voorzitter Liesbeth Verheggen van de Algemene Onderwijsbond (AOb). “Het hoofd in de schoot leggen is het slechtste wat je kunt doen. Helemaal in een tijd dat scholen uit nood overstappen op een vierdaagse week omdat ze geen docenten kunnen vinden voor vijf dagen”, zegt de voorzitter van de lerarenvakbond.

Lees verder na de advertentie

Verheggen reageert met scepsis op het plan van de PO-raad, de organisatie die schoolbestuurders in het basisonderwijs vertegenwoordigt, om de verhoudingen met Den Haag te verbeteren. De schoolleiders maakten gisteren in Trouw bekend een mildere toon aan te slaan. Tussen scholen en het ministerie van onderwijs zou een sfeer van chagrijn en wantrouwen zijn ontstaan, mede door de acties van het afgelopen anderhalf jaar in het basisonderwijs. Werkgevers en werknemers in het onderwijs vormden daarbij tot vorige maand een gezamenlijk front, het zogeheten PO-front.

De PO-raad haalt onterecht de angel uit het debat

Peter Althuizen, voorzitter van Leraren in Actie

Van verstoorde verhoudingen is volgens Verheggen geen sprake. “Soms schuurt het, laten we daarover eerlijk zijn, maar dan is er nog geen sprake van een strijdbijl”, zegt ook voorzitter Loek Schueler van CNV Onderwijs. Het verbaast haar dat de PO-raad kort nadat het PO-front is opgeheven de toon al matigt. “We zijn er nog niet. Er zijn tekorten, ook aan schoolleiders trouwens.”

Onterecht

Leraren krijgen onterecht de schuld dat ze door hun acties verantwoordelijk zijn voor de slechte verhouding tussen de minister en de scholen, vindt Peter Althuizen, docent en voorzitter van Leraren in Actie, een kleine activistische vakbond van docenten. “Die slechte verhouding is er niet omdat leraren voor zichzelf zijn gaan opkomen. Echt een valse voorstelling van zaken. De sfeer was daarvoor al slecht.” Volgens hem is het nog steeds nodig om actie te voeren. “De PO-raad haalt onterecht de angel uit het debat. Als het nodig is moet je hard zijn.”

Het steekt docent Jan van de Ven dat de PO-raad in Trouw stelde dat het in het onderwijsdebat niet meer over wezenlijke zaken gaat. Van de Ven vormde samen met zijn collega Thijs Roovers de drijvende kracht achter de docentenacties. “Wij richtten ons op een eerlijk salaris en minder werkdruk om het lerarentekort tegen te gaan. Op dit moment lijkt me niets wezenlijker dan de vraag hoe het lerarentekort op te lossen.”

Als gevolg van de acties in het basisonderwijs investeerde het kabinet 700 miljoen euro in verbetering van de arbeidsomstandigheden van basisschooldocenten. Op Prinsjesdag maakte minister Slob bekend dat er niet nog meer geld bij komt. 

Lees ook: 

De onbevoegde leraar vult de gaten in het onderwijs. ‘Dit wil niemand’

Scholen komen met noodgrepen om het gebrek aan docenten op te vangen, zoals meer onbevoegde leraren voor de klas. Na de herfstvakantie komt minister Slob met een handreiking voor scholen met onderbezetting.

Deel dit artikel

De PO-raad haalt onterecht de angel uit het debat

Peter Althuizen, voorzitter van Leraren in Actie