Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Ambitieus kabinetsplan: geen verkeersslachtoffers meer

Samenleving

Joep Engels

© ANP

De daling in het aantal verkeersslachtoffers stagneert. Het kabinet kondigde vanochtend aan dat het samen met provincies, gemeenten en maatschappelijke organisaties de verkeersveiligheid wil verbeteren.

In het Landelijk Actieplan 2019-2021 noemt het kabinet maatregelen om het aantal verkeersslchtoffers terug te dringen, zoals herinrichting van wegen, betere handhaving en het al aangekondigde appverbod op de fiets. Het nieuwe streven is nul verkeersslachtoffers

Lees verder na de advertentie

Wat is er aan de hand?

Na een piek in 1973 van meer dan drieduizend verkeersdoden daalde dit aantal gestaag. Maar sinds 2014 (570 doden) is er weer een lichte stijging. Vorig jaar kwamen 613 mensen om in het verkeer. Het huidige doel, maximaal 500 doden in 2020, raakt uit zicht. De maatschappelijke schade van verkeersongevallen bedraagt zo’n 14 miljard euro per jaar.

De mobiliteit is de afgelopen tien jaar nauwelijks toegenomen en lag in 2017 zelfs iets onder het gemiddelde. De statistieken wijzen niet naar een bepaalde verkeersdeelnemer die deze stijging of stagnatie veroorzaakt. Maar Peter van der Knaap, directeur van SWOV, het Instituut Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, kan wel groepen benoemen waar extra zorg en aandacht nodig is. “In de eerste plaats de fietsers. Het aantal doden is licht gestegen en er komen nu meer fietsers dan inzittenden van auto’s om in het verkeer. Fietsen is niet onveiliger geworden, maar er wordt meer gefietst dan tien jaar geleden.”

Waar komt het door?

Bijna alle ongevallen zijn het gevolg van menselijk falen. Die menselijke factor blijft nog wel even, zegt Van der Knaap. “Maar je kunt wel de veiligheid minder afhankelijk maken van individuele beslissingen.”

De inrichting van de weg speelt een belangrijke rol. Met name binnen de bebouwde kom. Twee van de drie verkeersdoden vallen op gemeentelijke wegen. Een goed vormgegeven rotonde is overzichtelijk en remt de snelheid. En met gescheiden fietspaden bescherm je de kwetsbaarste verkeersdeelnemer. “De helft van de wegen waar vijftig gereden mag worden, heeft nu nog geen apart fietspad. Soms is daar ook de ruimte niet voor. Een van de voorstellen is om te onderzoeken of dertig de standaard in de bebouwde kom kan worden en vijftig uitzondering. Het verschil tussen dertig en vijftig bij een aanrijding is vergelijkbaar met een val van de eerste of de derde verdieping van een gebouw.”

Is streven naar nul geen illusie?

Nee, vindt Veilig Verkeer Nederland. “We zijn blij met die ambitie”, zegt woordvoerder Rob Stomphorst. “Wij vonden het altijd vreemd om te streven naar 500 doden per jaar.” Van der Knaap: “Landen met een nul-doelstelling, zoals Zweden, doen het beter. Er is meer aandacht voor veiligheid, er zijn meer middelen en er worden meer maatregelen genomen.”

Lees ook:

Aantal verkeersslachtoffers stijgt voor tweede jaar op rij

In 2016 kwamen er 629 mensen om in het verkeer, blijkt uit cijfers van het CBS. Acht meer dan het jaar daarvoor.

Deel dit artikel