Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Als je erbij wilt horen, ga je héél ver weg op vakantie

Samenleving

Johan van Heerde

© gemma pauwels vakantietrends

Wie absoluut zeker wil zijn van zijn bestemming, boekt zo ongeveer nu de zomervakantie. Dit jaar draait het om beleving, het liefst ver weg.

Het maken van een verre reis, liefst zelf in de steigers gezet, is een van dé trends van het komende vakantieseizoen. Dat denkt Kees van der Most, directeur van onderzoeksbureau NBTC-NIPO, dat in aanloop naar de vakantiebeurs die vandaag begint de trends en ontwikkelingen qua vakantiegedrag in kaart heeft gebracht. Sowieso gaan steeds meer Nederlanders op vakantie in het buitenland, berekende het onderzoeksbureau. Ten opzichte van 2016 steeg het aantal buitenlandse reizen vorig jaar met zeven procent.

Lees verder na de advertentie

Floortje Dessing-effect

Ja, bakken in de zon in Zuid-Frankrijk of Spanje blijft onverminderd populair, blijkt uit de cijfers van NBTC-NIPO. Ook komend jaar zullen veel Nederlanders afreizen naar deze traditionele vakantiebestemmingen. Maar als je erbij wilt horen moet je een verre reis maken, denkt Van der Most. "Door een groei van het aanbod en de media-aandacht voor verre reizen, bijvoorbeeld in het populaire programma van Floortje Dessing, plannen meer Nederlanders een reis naar Azië of Amerika. Geholpen natuurlijk door de huidige gunstige economische tijd, waardoor ze iets meer te besteden hebben."

Pakketreizen, waarbij reis en verblijf vooraf tip top geregeld zijn, lijken minder in trek, zegt Van der Most. "Meer mensen organiseren zelf hun reis, daarbij gesteund door de mogelijkheden op het internet om te boeken. Vanuit Nederland vlieg je makkelijk naar verre oorden waardoor we snel en steeds goedkoper naar het buitenland reizen."

Als we in een land te gast zijn, kijken we vaker hoe we iets terug kunnen doen voor de plaatselijke bevolking

Eenmaal in het buitenland staan Nederlanders steeds vaker stil bij het lot van de lokale bevolking, zegt Tessa aan de Stegge. Zij onderzoekt nu twaalf jaar de trends in de toerismesector en lanceerde in aanloop naar de vakantiebeurs de term betekenisvol reizen.

© Jeanette Vos001

"Mensen willen liever ergens 'zijn' in plaats van een plaats alleen te 'bezoeken", aldus de trendwatcher. "Als we in een land te gast zijn, kijken we vaker hoe we iets terug kunnen doen voor de plaatselijke bevolking, bijvoorbeeld door duurzaam te logeren of deel te nemen aan een excursie georganiseerd door de lokale bevolking. Reisorganisaties spelen op deze vraag in."

Vakantiegangers stellen wel enige eisen aan deze goede wil, zegt Aan de Stegge. "Een kleine groep Nederlanders schaar ik onder de ethische reizigers. Zij kijken altijd naar de impact die hun vakantie heeft op het gastland. Een grote groep van zo'n 70 procent van de toeristen wil best iets doen voor de plaatselijke bevolking mits zij daar iets speciaals voor terug krijgen, zoals bijvoorbeeld een unieke ervaring of contact."

Het idee van drie weken bruinen op het strand is wat achterhaald

Reisbrancheorganisatie ANVR herkent zich in de uitspraak van Aan de Stegge. "Mensen dompelen zich onder in de cultuur van het land en zijn inwoners, en gaan vaker met een doel op vakantie. Toeristen willen in korte tijd steeds meer verschillende dingen doen, het idee van drie weken bruinen op het strand is wat achterhaald", zegt woordvoerder Mirjam Dresmé.

Magisch gevoel

Betekenisvol reizen is een trend die ook Ondrej Mitas, hoogleraar toerisme aan de hotelschool in Breda, steeds meer tegenkomt. "Ik merk aan mijn studenten dat die enorm betrokken en nieuwsgierig zijn naar de culturele verschillen in verschillende landen, gesterkt door alle informatie die het internet verschaft."

Op een vakantielocatie iets goeds doen kan volgens Mitas bijdragen aan de kwaliteit van de vakantie. "Het opbouwen van een wederzijdse relatie met de lokale bevolking kan een magisch gevoel geven. Ik verwacht dat toeristen steeds vaker van reisorganisaties zullen vragen om bewijs dat zij met een goed gevoel thuis kunnen komen, juist omdat we zelf makkelijker kunnen reizen en onze eigen keuzes kunnen maken", besluit Mitas.

© gemma pauwels

All inclusive blijft

Vlucht, vijfsterrenresort en onbeperkt eten en drinken aan de Turkse rivièra. Sommige mensen moeten er niet aan denken, maar de All inclusive-vakantie is nog niet afgeschreven zegt Mirjam Dresmé van de ANVR. "Misschien wel ideaal voor ouders met kleine kinderen." 2017 was een slecht jaar voor de Turkse kustplaatsen vanwege de politieke onrust in het land. In 2018 lijkt dat tij weer wat te keren: reismaatschappij Corendon meldde gisteren dat Turkije helemaal terug is met 137 procent meer boekingen dan een jaar geleden.

Verrassingsvakantie

De verrassingsvakantie is in opkomst. "In een tijd waarin alles snel wordt geregeld en mensen constant bereikbaar zijn, zie je dat mensen hier soms aan willen ontsnappen. Even helemaal geen verwachtingen hebben, kan heel ontspannend werken. Een veilige tip? Je bestemming hoeft niet meteen de verrassing te zijn, ter plekke een gids zoeken in plaats van alles uitstippelen is al een begin."

Bucketlist passé

Alle hotspots van de wereld op een foto vastleggen. Volgens trendwatcher Tessa aan de Stegge is de materialistische bucketlist een beetje passé. "Wat wel hoog op lijstjes staat is een hippievakantie. In een oud busje rondreizen en onderweg overnachten. Kiezen voor een bepaalde ervaring in plaats van alles van een lijstje afvinken. Aparte dingen doen, misschien is dat wel de transformatie van de bucketlist."

Duurzame vakantie

Slechts 1 op de 800 toeristen kiest voor een vrijwillige compensatie van de CO2-uitstoot op vakantie, maakte brancheorganisatie ANVR gisteren bekend. Met een extra bijdrage worden dan bijvoorbeeld bomen geplant. Om het tij te keren nemen dertien reisorganisaties daarom de compensatie standaard op in de reissom. Toch is er ook een andere vorm van duurzame vakantie in opkomst zegt Tessa aan de Stegge. "Ik noem ze 'fitvakanties.' Een vakantie vol gezond eten en activiteiten in de natuur zien we steeds meer."

Lees ook: De Babymoon: nog één keer de perfecte vakantie voor het ouderschap

Deel dit artikel

Als we in een land te gast zijn, kijken we vaker hoe we iets terug kunnen doen voor de plaatselijke bevolking

Het idee van drie weken bruinen op het strand is wat achterhaald