Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

#MeToo is de 'persoon' van het jaar, volgens TIME

Samenleving

Redactie

De cover van TIME, met de persoon van het jaar: #MeToo. Op de foto zijn enkele vrouwen te zien die met #MeToo seksuele intimidatie aan de kaak stelden. © AFP

Time Magazine heeft #MeToo tot meest invloedrijke 'persoon' van het jaar 2017 uitgeroepen. #MeToo is de beweging die tot doel heeft seksuele intimidatie en seksueel misbruik openlijk aan de kaak te stellen.

Volgens het blad draait het bij #MeToo om de snelst groeiende sociale beweging sinds jaren. Het begon met een individuele actie die uitgroeide tot een beweging waarbij honderden vrouwen en enkele mannen zich met hun persoonlijke ervaringen hebben aangesloten, verklaarde hoofdredacteur Edward Felsenthal van Time in het NBC-programma Today. Hij omschreef de initiatiefnemers als  'doorbrekers van de stilte'.

Lees verder na de advertentie

Op de tweede plek eindigde de Amerikaanse president Donald Trump, derde werd zijn Chinese evenknie Xi Jinping. 

Hashtag

#MeToo is sinds oktober een hashtag op Twitter en andere sociale media. De hashtag won razendsnel aan populariteit nadat verschillende vrouwen uit de filmwereld de Hollywood-producer Harvey Weinstein in The New York Times beschuldigden van seksuele intimidatie. Weinstein viel van zijn voetstuk, net als komiek Louis C.K. en topacteur Kevin Spacey die van seksueel overschrijdend gedrag werden beschuldigd. Ook buiten de grenzen van de Verenigde Staten was het effect groot: in Groot-Brittannië trad onder andere de minister van defensie af, in Nederland stopte producent en castingdirecteur Job Gosschalk met zijn werkzaamheden. 

Het initiatief voor #MeToo ontstond in 2006 op de website MySpace van activiste Tarana Burke. De bedoeling ervan was empathie op te roepen voor vrouwen die het slachtoffer waren van seksueel misbruik. De actrice Alyssa Milano moedigde in oktober via Twitter vrouwen aan #MeToo te gebruiken om hun ervaringen met seksueel misbruik te delen.

Na deze oproep van Milano werd de hashtag massaal gebruikt. Na één dag was hij al 50.000 keer getweet, binnen 24 uur werd hij op Facebook door 4,7 miljoen mensen gebruikt. 

Lees hier meer over #MeToo.

© EPA



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie