Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Kinderen die niet naar school gaan, missen iets'

Samenleving

Petra Vissers

Leerlingen op het plein van een middelbare school. © ANP XTRA

Kinderen die niet naar school gaan voelen zich vaak eenzaam en jongvolwassenen die thuisonderwijs kregen, zeggen dat ze niet altijd de sociale mores in een groep begrijpen, zegt rechtsfilosoof Marieke Hopman.

Voor haar proefschrift over kinderrechten sprak Hopman (Universiteit Maastricht) onder meer met kinderen en jongvolwassenen die thuisonderwijs krijgen of kregen. “Het sociale deel van onderwijs blijkt voor veel jongeren het allerbelangrijkst. Ga maar na: op school gaat het vaak over wie verliefd is op wie, wat pesten is, wie je beste vrienden zijn. Kinderen die daar niet aan mee kunnen doen, missen iets. Sociale regels zijn op latere leeftijd moeilijker te leren.”

Lees verder na de advertentie

Het aantal kinderen dat niet naar school gaat vanwege de levensovertuiging van hun ouders is tussen 2013 en 2016 met veertig procent gestegen tot 813 kinderenmeldde Trouw vanmorgen. De overheid heeft weinig tot geen zicht op deze groep en het kabinet wil meer toezicht op het onderwijs dat ze krijgen.

Op school gaat het vaak over wie verliefd is op wie, wat pesten is, wie je beste vrienden zijn. Kinderen die daar niet aan mee kunnen doen, missen iets.

Marieke Hopman (Universiteit Maastricht)

Sommige kinderen die niet naar school gaan, krijgen wel les in een groep. Daarin zitten dan kinderen met gelijkgestemde ouders. Of dat het gemis van een traditionele klas doet vergeten? “Daar heb ik geen onderzoek naar gedaan. Maar wat uit mijn onderzoek vooral blijkt is dat het voor kinderen belangrijk is te leren hoe ze zich moeten verhouden tot leeftijdsgenootjes”, zegt Hopman. Ze definieert thuisonderwijs als onderwijs waarbij, behalve broers en zussen, geen andere kinderen in de klas zitten. 

Onderzoek

Er wordt in Nederland weinig onderzoek gedaan naar kinderen die niet naar school gaan en hoe het ze vergaat. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat ze wat betreft kennis en vaardigheden geen achterstand hebben op anderen. Ze zouden juist meer baankansen hebben dan kinderen die wel naar school zijn gegaan.

Maar, zegt Hopman, erg betrouwbaar is dat onderzoek niet . “Daaruit blijkt bijvoorbeeld ook dat kinderen die thuisonderwijs krijgen, sociaal vaardiger zijn dan kinderen die naar school gaan. Toen dacht ik: Hoe kan dat? Het bleek dat ze die conclusie trekken op basis van een vragenlijst die vol staat met volwassen vaardigheden. Kinderen moesten vragen beantwoorden als: 'Word je weleens boos op je moeder?'En: 'Ruim je altijd je kamer op?' Vanuit een volwassene bekeken is dat natuurlijk heel goed, dat je altijd je kamer opruimt. Maar voor kinderen ben je dan toch een beetje een sukkel.” Daarbij verschilt het Amerikaanse onderwijssysteem op veel punten van het Nederlandse.

Hopman vindt het vooral kwalijk wanneer ouders beslissingen nemen zonder kinderen daarin te betrekken. Ze noemt een voorbeeld van een rechtszaak uit 2009. Toen werd een 14-jarige jongen door de kinderrechter gehoord, omdat hij al drie keer van huis was weggelopen. De reden: hij wilde naar school. “Een kind iets opleggen zonder hem daarin te horen, dat gaat in tegen de rechten van kinderen.”

Lees ook: 

De zevenjarige Sofia krijgt thuisonderwijs in een wisselende groep kinderen. Volgens haar ouders kan ze, als ze dat zou willen, zo naar een traditionele school. 


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

Door een profiel aan te maken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden en geef je aan het privacy statement en het cookiebeleid te hebben gelezen.

Deel dit artikel

Op school gaat het vaak over wie verliefd is op wie, wat pesten is, wie je beste vrienden zijn. Kinderen die daar niet aan mee kunnen doen, missen iets.

Marieke Hopman (Universiteit Maastricht)