Klein Verslag

Ze hopen dat 'The Passion' zegen brengt over hun geliefde Bijlmer

Het decor voor The Passion aan de Arenaboulevard in de Bijlmer. Beeld Wim Boevin000
Het decor voor The Passion aan de Arenaboulevard in de Bijlmer.Beeld Wim Boevin000

Er is de belofte van lente, maar vooralsnog klampt de winter zich vast, met knokige, koude vingers. Het miezert in de Bijlmer, waar vanavond twintigduizend mensen een verhaal delen van hoop en smart.

Beneden, om het hoog zwevende treinstation, glinstert het plaveisel. De pleinen zijn wijds, de bebouwing is van beton en glas en ongenaakbaar als een bergwand.

Is dit de Bijlmer?

Niet de oerversie. De versie die dit jaar vijftig jaar bestaat. In november 1968 kregen de eerste bewoners van een Bijlmerflat de sleutel van hun woning in de flat Hoogoord. Toen tien verdiepingen in een weiland. De Bijlmer stond voor hoogbouwflats in honingraatstructuur. Corbusier. De scheiding van verkeersstromen. Uitgestrekt openbaar groen. Idealen die vastliepen in sociale problemen.

Correcties, stadsvernieuwing.

Mix van woningen.

En hier, nu, de kantoren, dat stadion, hotels, MediaMarkt, Decathlon, Esprit, de Woonmall, en die concerthallen - de dozen met hun blinde vlakken - de Afas, de Ziggo. En Pathé Imax. Voetbal, film, muziek, groot massavertier langs de Arena Boulevard.

Apotheose van het lijdensverhaal

Er is nog een stuk vrije vlakte, direct voorbij de Afas-hal, de vroegere Heineken Music Hall. Het is nu omgeven door dranghekken, containers, beveiligers. Tussen de hoge kantoren rijst een groot podium wit op, het podium van 'The Passion'. De slotscène, de apotheose van het lijdensverhaal. Vanavond live op televisie. Ze hopen dat het dan droog blijft.

Maar nu miezert het.

De aanblik is tamelijk troosteloos. Niets is hier warm, het Grand Café is nog gesloten. Grijze urinoirs wachten in het veld.

Het plein tussen de Amsterdam Arena en het NS-station Bijlmer. Beeld Wim Boevin000
Het plein tussen de Amsterdam Arena en het NS-station Bijlmer.Beeld Wim Boevin000

De Woonmall is open, bedden en banken op alle verdiepingen, maar vrijwel geen mens te zien. Muzak zakt uit de plafonds.

De Arena Boulevard is op dit uur een kale strook, die men vergat in te richten. Een geluk dat het nauwelijks waait.

En vanavond staan hier, in deze harde omgeving, twintigduizend mensen een verhaal te delen van hoop en smart.

Hart in een hart

De warmte, die is er aan de andere kant van het station. Het winkelcentrum van de Amsterdamse Poort. Een netwerk van winkelstraten is het, met veel lokale nering. Dit stadsdeel heeft karakter. Hier klopt een hart. En als binnen een hart nog een hart kon kloppen dan zou het zich in de Shopperhal bevinden, een overdekte, warme en geurige bazaar met kleine kramen, kleding in Afrikaanse prints, nagelsalons, islamitische slagers, Aziatische en Surinaamse eethuizen. Het zit er, het is inmiddels lunchtijd, vol met kantoormensen.

Het winkelgebied hier, zo valt te lezen, ondergaat 'een upgrading die zich richt op de modernisering van de look & feel'. Er komen appartementen voor beter verdienenden.

Achter het winkelcentrum begint het oude woonlandschap. Hoogoord. Flats na flats, met daartussen parkachtig groen onder kale bomen, wachtend op de lente. Reigers overal. Fietsen gestald op de balkons.

En ergens hier - collega Maaike van Houten schreef er mooi over in deze krant - talloze geloofsgenootschappen, wel 150 in getal, die hun God prijzen en die uitzien naar The Passion, en hopen dat het spektakel de zegen brengt over hun geliefde Bijlmer. Een witlichtend kruis zal troostend door de straten gaan. Door een wijk in opstanding.

Met het oog van een antropoloog en de pen van een dichter doet Wim Boevink dagelijks verslag over de grote en kleine wereld om hem heen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden