Exterieur van de Oude Kerk.

Amsterdam

Zandzakken op vloer, rode folie op de ramen; kunst in de kerk kan niet iedereen bekoren

Exterieur van de Oude Kerk. Beeld ANP

Erfgoedverenigingen en de kerkgemeente zijn het niet eens met de koers van de Stichting Oude Kerk in Amsterdam, die grote kunstprojecten in de kerk organiseert.

Een nieuwe tentoonstelling in de Oude Kerk in Amsterdam doet af aan de waarde van het gebouw als religieus erfgoed, vinden verschillende partijen. Naar aanleiding van de tentoonstelling kwam een al langer lopend conflict tussen de Stichting Oude Kerk, de kerkgemeente en erfgoedverenigingen deze week in een stroomversnelling terecht.

“Dit gaat echt een grens over. Hier moet het erfgoed geheel wijken voor moderne kunst”, zegt Rogier Noyon, voorzitter van Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnen-stad. Woensdag stapte Noyon uit het overleg tussen de partijen die bij de kerk betrokken zijn. Dat zijn: de Stichting Oude Kerk, sinds 1955 de beheerder van het gebouw, de protestantse gemeente die er haar diensten houdt, de Stichting tot Behoud van de Oude Kerk, die zich inzet voor behoud van de kerk als religieus gebouw, en diverse erfgoedverenigingen.

Het interieur van de kerk is sinds vorige week vrijdag het podium voor het kunstproject ‘Poems for Earthlings’ van de Argentijnse kunstenaar Adrián Villar Rojas. In de kerk staan torenhoge stapels zandzakken. Noyon: “Ik vind het prima dat er moderne kunst wordt getoond, dat maakt ook mogelijk dat je de kerk kunt blijven exploiteren. Maar het moet wel in balans zijn. Nu wordt het interieur van de kerk volledig aan het zicht onttrokken.”

Kunst als vijandige daad

Jacqueline Grandjean, directeur van de Stichting Oude Kerk, verdedigt het kunstproject. “Eens in de vijf jaar hebben we in de Oude Kerk een omvangrijke installatie, zoals het dakterras van Taturo Atzu in 2015. Ik begrijp natuurlijk dat dit werk vragen oproept, en het is belangrijk dat we daarover het gesprek blijven voeren. Ik zie dat mensen zich soms vooraf zorgen maken, maar als ze het eenmaal hebben gezien zijn ze meestal gerustgesteld.”

Het is niet de eerste keer dat een kunstproject in de kerk tot spanningen leidt. In 2015 was er onenigheid over de daktuin die boven op de kerk werd geplaatst, en vorig jaar leidde een project waarbij alle ramen met rode folie werden behangen tot heibel.

Er loopt ook een bemiddelingsproces tussen de Oude Kerk en de kerkgemeente. De kerkeraad wil daar niets over zeggen. In die gemeente is er een klein groepje actieve tegenstanders van de koers van de Stichting Oude Kerk, zegt gemeentelid Peter Tomson. “Zij zien alles wat de Oude Kerk doet als een vijandige daad. Maar er is ook een meerderheid die misschien niet alle kunst van de stichting mooi vindt, maar toch blij is met haar beleid of er minstens mee kan leven.” 

Een modeshow in de kerk? Moet kunnen, vinden ze in Ruurlo

Een concert, lezing, expositie of zelfs een modeshow in de kerk? Moet kunnen, vinden ze in Ruurlo. Want de kerk is er immers niet alleen voor de gelovigen, maar voor het hele dorp. Dus verbouwden ze de kerk. 

Jezus en Boeddha, samen in de kerk

In de voormalige Johannes Vianneykerk in Deventer huist sinds 2016 de grootste Boeddhabeeldenhandel ter wereld. Het boeddhisme gaat goed samen met het christendom, vindt eigenaar Peter Vredeveld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden