InterviewMarina de Kort-de Wolde

Voormalig advocaat Marina de Kort-de Wolde begon glossy OMG: ‘Onder elke steen zit christendom’

Marina de Kort-de Wolde: 'Het is een blad voor een beschaafd, weldenkend, ontwikkeld publiek. Niet per se hoog op­geleid, wel bereid om na te denken. Geen lawaaimeningen.'Beeld Inge Van Mill

Voormalig advocaat Marina de Kort-de Wolde lanceert een tijdschrift waarin ze zingeving verbindt met westerse spiritualiteit en schoonheid. ‘Het christendom is een prachtige traditie, voor ons begrijpelijk en dichtbij.’

Onder de kapstok in haar Haagse herenhuis staat een serie gestapelde dozen, volgepakt met haar gloednieuwe glanzende magazine over zin­geving en spiritualiteit. Die exemplaren zijn voor eigen gebruik. Hoofdredacteur Marina de Kort-de Wolde pakt er meteen twee om weg te geven.

Het nieuwe blad OMG, ‘voor een bezield leven’, ligt sinds donderdag in de bladenhoek van populaire boekwinkels en supermarkten. Die titel, OMG, is serieus en een grapje tegelijk, zegt de 58-jarige De Kort aan de tafel in de eetkamer die wordt opgesierd met kaarsen en hier en daar een Mariabeeld. OMG is de afkorting van ‘Oh my God’, de uitroep van verbazing waarmee niet alleen jongeren hun app­berichten vaak beginnen. “Ik hou het graag licht”, verklaart de hoofdredacteur en oud-advocaat de ‘knipoog’ naar het hedendaagse taalgebruik.

Inhoudelijk staan de drie letters voor de drie pijlers waarop het tijdschrift rust: Other, Me en God. De ander, ik en God. “Ik ben ervan overtuigd dat God, of misschien ­liever goddelijkheid, bij het leven hoort en in het leven is. Je staat in de wereld, je hebt je taak, je gezin, je werk, je pakt je verantwoordelijkheid. Alles zit erin en God komt erbij, in je gevoel en je beleving gaan God en het goddelijke weer meedoen”, omschrijft De Kort haar idee bij haar blad, een droom waar ze vijf jaar aan werkte.

‘Onder elke steen zit christendom’

Anders dan andere bladen in de spirituele sfeer, zoals de populaire Happinez, verbindt OMG zingeving niet met oosterse religies, maar met westerse spiritualiteit en met de hier dominante godsdienst, het christendom. De Kort: “Als het over het christendom gaat, dan heb je het al snel over alle dogma’s, over de kerk met zijn regels en ­geboden, alsof het een wetboek van strafrecht is. Maar in de christelijke geschiedenis zit zoveel schitterende bagage, je ziet het in de kunst, in de muziek, in boeken. Het is een prachtige traditie. Niet exclusief, niet beter
dan ­andere, maar voor ons begrijpelijk en dichtbij. We leven in Nederland, op vakantie in Europa bezoeken we kerken en kathedralen. Onder elke steen zit christendom.”

In het kwartaalblad wil de hoofdredacteur de schoonheid daarvan laten zien. Dat doet ze met 24 langere en kortere verhalen; acht over persoonlijk geloven en groei, acht over de omgeving en naasten als inspiratiebron en acht over religie en God. Die schoonheid moet daarnaast tot uitdrukking ­komen in de vorm. Er is alle ruimte voor beeld, foto’s worden vaak ­afgedrukt op twee pagina’s en door het gebruik van wit moet het magazine rust ademen.

Samen met het dikke, glanzende papier heeft OMG een sjieke ­uitstraling – en dat is ook de bedoeling, zegt De Kort. “Ja, sjiek! Het is een blad voor een beschaafd, weldenkend, ontwikkeld publiek. Niet elitair, in de zin van veel geld op de rekening, en niet per se hoog op­geleid, maar wel bereid om na te denken. Geen lawaaimeningen.”

'Religie en spiritualiteit bieden ontroering en troost’

De Kort heeft een brede doelgroep voor ogen van mensen binnen en buiten de kerk, die willen kennismaken met ‘het goddelijke op een vrolijke en vrije manier’. “Voor iedereen zit er schoonheid in het leven, dat is de boodschap van het christendom. Of je nu rijk bent of arm, voor iedereen is er herkenning.”

Hoewel ze een zonnige glossy wil maken, per keer worden een of twee ‘moeilijker’ onderwerpen aangesneden. Dit keer voltooid ­leven en broers en zussen, “een ­relatie die niet altijd vanzelf gaat”, aldus De Kort. “Ook kwetsbare personen krijgen een plek, OMG is niet alleen voor krachtpatsers, het is ook voor mensen die zich klein­tjes voelen. Religie en spiritualiteit kunnen ontroering bieden en troost.”

Zelf is Marina de Kort-de Wolde altijd bevattelijk geweest voor het hogere, zegt ze. Ze groeide op in Meppel, in een gezin met een hervormde vader en een katholieke moeder, die na haar huwelijk protestants werd, maar die openstond voor andere religies. Als rechtenstudent in Groningen ging Marina naar de Martinikerk, in Den Haag gaat ze naar de protestantse Kloosterkerk – de predikant heeft een stukje in de eerste OMG geschreven.

De Kort verhuisde vanuit het Noorden naar Den Haag om er ­advocaat te worden bij advocatenkantoor Blackstone, dat later door een fusie met De Brauw en Westbroek een gigant werd. Fanatiek en gedreven als ze naar eigen zeggen is, was ze al voor haar dertigste partner. “Winstdelend en een baan met aanzien”, zegt ze zelf.

'Dat onverklaarbare, dat noem ik het goddelijke’

De advocate deed haar werk met passie en overgave, maar haar spirituele kant bleef trekken. “Met je verstand kun je maar zo’n klein stukje bevatten, er is zoveel meer waar je af en toe wat van opvangt. Dat onverklaarbare, dat noem ik het goddelijke. Bij vlagen ervaar je het, je krijgt een soort hulp, te toevallig voor woorden, een kracht die maakt dat je sterker en slimmer bent dan jezelf. Die extra inspiratie en kracht is voorhanden voor ­iedereen, gelovig of niet.”

Met die boodschap wilde ze aan de slag. Na 25 jaar verzekerings- en aansprakelijkheidsrecht stopte ze met haar prestigieuze baan. Ze was 47 en ging religiestudies doen. Al snel manifesteerde zich ook hier haar ondernemende geest. ­Samen met een vriendin besloot ze dat er een blad moest komen op het snijvlak van religie en zin­geving.

Ze sprak met mensen die verstand hebben van bladenmaken, ze trok professionals aan, gastschrijvers, columnisten, fotografen, marketeers. Met een deel van de aandelen die ze uitgeeft en die in een groot aantal zijn gekocht door een bemiddelde spirituele denker, kreeg ze de financiering rond.

“Het was heel hectisch en er ­waren tegenslagen, maar ik ben toch telkens weer opgeveerd. Ik doe dit ook vanuit dankbaarheid voor het leven en de ­kansen die ik heb gekregen. Hiervoor ben ik de advocatuur uitgestapt”, zegt de hoofdredacteur van OMG, die soms nog bijna niet kan geloven dat de dozen onder haar kapstok ­allemaal zijn gevuld met haar eigen tijdschrift.

Nummer 1 van OMG

Hoofdredacteur Marina de Kort-de Wolde heeft voor OMG een aantal bekende ­namen aangetrokken. Frits Spits, Manon Uphoff en ­Désanne van Brederode zijn vaste columnisten. Jan Terlouw schreef voor het eerste nummer een wintervertelling, schrijver Geert Kimpen maakte een verslag van zijn verzoeningsreis naar IJsland met zijn dochter, Leo Blokhuis zocht de mooiste popsongs over God en Humberto Tan vertelt wie zijn inspirator is.

Verder zijn er onder meer ­verhalen over de kracht van Jeanne d’Arc, over de wijsheid van het zoroastrisme en over een monnik die een ­kathedraal bouwt in Madrid. Er is een culinaire rubriek en een rubriek waarin hulp wordt gevraagd voor goede doelen. Lezers kunnen zelf aan de slag met een spel dat hun ­inzicht geeft in de waarden die voor hen belangrijk zijn.

OMG kost € 6,95.

Lees ook:

Op bezoek bij een Christelijke yogales: ‘In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, aum’

Ze noemen zich – soms in de verte – christen, en geven al zoekende een eigen interpretatie en vorm aan het christendom. Buiten de gebaande paden, los van hokjes en dogma’s. Wie zijn ze en wat delen zij?

Theologen en wetenschappers belichten bijbelse vrijheid in een gratis bundel

Het Bijbelgenootschap komt met een gratis boekje waarin vijf theologen en wetenschappers de bijbelse vrijheid belichten. De publicatie is getiteld ‘Vrij. Bijbelse inspiratie over leven als vrije mensen’ 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden