null Beeld
Beeld

BladenMarije van Beek

Stoer doen over geld en blingbling

Laatst waren er al moslimfans op Instagram die niet gelukkig waren met Rihanna, nu zijn het hindoefans die zich gekrenkt tonen. Afgelopen week plaatste de Amerikaanse zangeres een ­foto van zichzelf waarop ze een ketting van ­Ganesha draagt, de bekende hindoegod die afgebeeld wordt met een olifantenhoofd. Ze droeg er een broekje bij van haar eigen lingeriemerk, in dezelfde kleur als de ketting: lila. Maar het was de gelovigen vooral te doen om wat er verder aan kleding ontbrak. Het broekje en de sieraden waren alles wat ze aanhad.

De foto heeft intussen al meer dan tien miljoen ­likes, ook van hindoefans die het allemaal prima vonden. Maar er waren ook heel wat gelovigen die het respectloos vonden, is te lezen op het weblog van CNN. Zij vragen zich af: waarom moet Rihanna een van hun goden inzetten om haar lingerie te verkopen? “Culturele toe-eigening”, zei de een. Een ander: “Kunnen we ophouden met het voor eigen gewin seksualiseren van de religie van anderen?”. Weer een ander: “Ik begrijp gewoon niet wat het doel ervan is om een ketting met de heer Ganesha te gebruiken als deel van een lingeriecampagne”. Nog een ander: “Onze cultuur is niet jouw kostuum”.

Rihanna haalde woede op haar hals Beeld
Rihanna haalde woede op haar halsBeeld

Vooralsnog heeft Rihanna niet gereageerd op de kritiek. In oktober bood ze haar excuses aan toen in een modeshow, ook voor haar lingeriemerk, een nummer werd gedraaid waarin een flard van een Hadith voorbijkwam, een voor veel moslims heilige tekst. Een woordvoerder zei dat ze die tekst niet hadden moeten gebruiken. En dat Rihanna’s lingeriemerk juist ‘gefundeerd is op de notie van inclusiviteit en respect voor iedereen’.

Ook Nederlandse artiesten tonen graag iets van blingbling. Het belangrijkste thema onder de ­populairste Nederlandse rappers van dit moment is dan ook geld, schrijft Thomas Heerma van Voss deze week in De Groene Amsterdammer. Op het materialisme van Lil’ Kleine en Boef kun je makkelijke kritiek ­leveren. Dat is ergerlijk simpel, stelt hij, ‘want streven ze in essentie niet hetzelfde na als maatpakken op Wall Street, als VVD-stemmers die zweren bij kapitalisme?’

null Beeld
Beeld

Geld is misschien niet zo’n gek thema, als je weet dat de rappers ‘opgroeiden in een maatschappij die hun schrikbarend weinig kansen bood’. Een van de teksten van Josylvio luidt: ‘geld, het enigste wat telt’. De 28-jarige hiphopartiest uit Naarden is zoon van een Egyptische vader en Nederlandse moeder. Zijn teksten gaan over zijn recentelijk behaalde miljonairsstatus – ‘dat werd fakkin’ tijd’ – maar ook over zijn jeugd: “Ik zei: ‘Mama, ik wil nooit meer dat je schoonmaakt’ / Ze zei me: ‘Jongen, doe je best, je moet naar school gaan’.”

Waarom moeten artiesten zo stoer doen over geld? In de vroege jaren negentig werd in Amerika nogal eens fel uitgehaald over de verderfelijke invloed van die ‘stoere hiphop’ op de jeugd. Maar de hiphopscene bracht daar­tegenin dat hun muziek niet de werkelijkheid vormde, maar er juist een resultaat van was. Zo zou je Josylvio en zijn rappende collega’s ook kunnen beluisteren, suggereert Van Voss. “En om dus te beseffen waar de triomfantelijke trots in zijn muziek vandaan komt. Die sound is geen gevolg van grootheidswaanzin, maar van het besef dat hij opgroeide in een wereld die draait om geld. En dat hij daarin against all odds mag meedraaien.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden