Integratie

Salafischool houdt zich aan wet, maar staat met de rug naar de maatschappij

Voorzitter Suhayb Salam van AlFitrah.Beeld anp

Kinderen die de koranschool van de omstreden Utrechtse AlFitrah-moskee bezoeken, zullen niet snel iets horen dat juridisch niet door de beugel kan. Maar hun lesmateriaal draait wel om isolationisme, constateert het Verwey-Jonker Instituut.

Leerlingen worden opgevoed met het idee dat ze zich het beste kunnen afkeren van de maatschappij. Het instituut baseert zich op observatie van lessen en lesmaterialen en gesprekken met het personeel, kinderen en ouders. De onderzoekers werden aan het werk gezet door de gemeente Utrecht na berichtgeving in NRC Handelsblad.

De krant beschreef vorig jaar op basis van gesprekken met ouders en hun buurtgenoten het klimaat in en rond de koranschool in de wijk Overvecht. De seksen zijn er strikt gescheiden, luidde de observatie. Niet-islamitische buurtgenoten worden gezien als tweederangs. Soms worden ze terechtgewezen. Dan luistert een kind bijvoorbeeld niet naar een trainer op een sportclub of naar een invaldocent, enkel omdat hij of zij buiten de religieuze kring staat.

Welke effecten de school heeft op de wijk, kunnen de onderzoekers van het Verweij-Jonker Instituut niet zeggen, want dat valt buiten het onderzoek. Binnen de muren van AlFitrah zijn de seksen in ieder geval strikt gescheiden en heerst een streng religieus chauvinisme. Kinderen van 5 tot 14 jaar oud leren er 14 uur per week te leven zoals de profeet Mohammed dat gedaan zou hebben.

Kinderen vermanen elkaar en soms hun ouders
AlFitrah's taal- en koranlessen draaien om het idee dat een ware moslim zijn blik afwendt van de wereld om zich heen. Vertoont een klasgenootje 'onislamitisch' gedrag, dan spreek je hem of haar erop aan. Kinderen vermanen soms ook hun ouders - bijvoorbeeld als die naar de smaak van het kind niet vaak genoeg bidt. Voor afwijkende opvattingen is in de klas weinig ruimte.

Die houding heeft ook een zachte kant, constateren de onderzoekers. Toen zij te gast waren en lessen observeerden, zagen ze zachtaardige docenten die leerlingen rustig terechtwezen als ze een fout maakten. Soms kreeg een leerling een aai over de bol.

Die barmhartigheid komt terug in de lesstof: als een leerling vraagt of je ook mensen moet respecteren met wie je ruzie hebt, antwoordt de docent: 'degene die als eerste weer groet is de beste van hen'. "Je zegt dan salaam aleikoem aan de ander." Ook als het een niet-moslim is? Antwoord: "Dan zeg je 'hoi', want je dient iedereen in de eigen waarde te laten."

Burgemeester Van Zanen is er nog niet helemaal gerust op. Hij wil met de moskee in gesprek, zegt hij in een reactie. "De kinderen moeten wel met hun gezicht naar de maatschappij staan en daarom moeten er normen gesteld worden. We gaan toetsen of de lessen bij de Nederlandse samenleving passen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden