In de schaduw van de minaret Eildert Mulder

Rahim had een openbaring, maar werd geen profeet. Hij werd atheïst.

Apart, een vijfmaal daags biddende jonge moslim die na een soort ‘bovennatuurlijke’ boodschap het atheïsme omhelst. Atheïsme lijkt te rationeel voor dit type ‘bekering’. Maar volgens website mothership.sg ging het toch zo, in Singapore.

Vaker zie je het omgekeerde: een spirituele blikseminslag brengt een atheïst tot geloof. Ook in de concurrentiestrijd tussen islam en christendom spelen ‘paranormale’ verschijnselen, vaak dromen, een belangrijke rol. Onduidelijk welke godsdienst per saldo de meeste baat heeft bij de nachtelijke visioenen. Nu eens ziet een christen Mohammed, dan weer ontmoet een salafi of atheïst Jezus. Of zondige losbollen komen tot inkeer. In Egypte begonnen op zeker moment allerlei filmdiva’s hoofddoeken te dragen, nadat een vriendelijke wat oudere man, zonder twijfel Mohammed, hun dat in een droom had aangeraden.

Evangelische christenen storten zich op een nieuwe doelgroep, Syrische vluchtelingen. Een droomsucces boekte drie jaar geleden de Amerikaanse radio- en tv-zender Lead the Way. Een medewerker kreeg een telefoontje van een zekere Mohammed die een afspraak wilde maken. Hij stelde zich, volgens het verhaal, voor als een ‘prins van IS’. Dat klonk alarmerend, maar de medewerker kreeg sterk het gevoel dat hij de ontmoeting door moest laten gaan.

Een beetje bezorgd was hij wel, en terecht. ‘Mohammed’ had, zo bekende hijzelf later, een mes bij zich en was vast van plan dat te gebruiken ook, maar een onverklaarbare ‘kracht’ hield hem tegen. De nacht daarop droomde hij van een envelop waaruit bloed droop. Hij vertelde erover op de vervolgafspraak en de tv-man gaf hem de uitleg: dat bloed was van Jezus die de terrorist opriep zich te bekeren. Wat hij prompt deed.

De stem geloofde blijkbaar nog wel in het opperwezen

En nu duikt er dus ineens ook zo’n paranormaal bekeringsverhaal van atheïstische snit op. Mothership.sg noemt de hoofdpersoon Rahim, niet zijn echte naam. Als tiener was hij vroom. Hij bad vijfmaal per dag, sloeg geen vrijdagdienst over, verdedigde vurig de islam en volgde in het weekeinde godsdienstlessen. In zijn sociale diensttijd trad er lichte erosie op in zijn geloof. Hij was ingedeeld bij de rampenbestrijding en betrapte zich erop dat hij weleens, terwijl hij bad, nog na-piekerde over de veiligheid van zijn stad. En ineens klonk er een luide stem in zijn hoofd, midden in zo’n gebed: ‘Als God niet wil dat ik bid, wat dan?’ Die stem geloofde zelf blijkbaar nog wel in het opperwezen, maar Rahim concludeerde dat God niet bestaat.

Atheïst kun je op vele manieren worden, maar door een openbaring van het soort dat normaal een profeet krijgt? Op den duur durfde Rahim zijn nieuwe inzichten te delen met zijn moeder, een godsdienstlerares. Ze deed alsof ze hem niet hoorde.

Maar de drinkbeker ging haar niet voorbij. Geëmigreerde familieleden lazen Rahims atheïstische ontboezemingen in de sociale media. Vanuit alle hoeken van de planeet geselden ze moeder met genadeloze zedenpreken. Ze had, oordeelden zij, haar zoon waardeloos opgevoed.

Vaders rol blijft vaag. Van de overheid heeft Rahim in Singapore, een rijke hutspot van verschillende religies, niets te duchten. Ruim een zesde van de bevolking is ongodsdienstig. Uit medelijden met moeder is hij toch maar weer in de kast gekropen. Het moeilijkste vindt hij zijn geveinsde ramadan, nu hij de zin ervan niet meer ziet. De stiekeme waterpijp op het toilet maakt te veel lawaai en kan dus geen troost bieden.

Lees ook:

Saudi-Arabië: de hel voor afvalligen

Ongelovigen in Saudi-Arabië moeten zich voegen naar de ijzeren wet van de islam. Onder schuilnamen roeren ze zich online. Een enkeling lukt het om weg te komen. Trouw sprak met afvallige Saudi’s.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden