Gebedsdienst

Paus geeft speciale ‘Urbi et Orbi’-zegen vanwege coronacrisis

Paus Franciscus. Beeld AP

Franciscus zal vanavond een speciale gebedsdienst op het Sint-Pietersplein in Rome leiden vanwege de coronacrisis. 

Aansluitend zal hij de zegen ‘Urbi et Orbi’ uitspreken. Het ‘Urbi et Orbi’ (‘voor de stad en de wereld’) is een pauselijke zegening van het hoogste niveau die normaal alleen wordt gegeven met Kerstmis, Pasen en bij de presentatie van een nieuwe paus. Dat Franciscus hiertoe heeft besloten geeft aan dat ook hij de huidige toestand als buitengewoon ernstig opvat.

De paus kondigde de speciale zegen afgelopen zondag aan toen hij vanuit zijn bibliotheek in het Apostolisch Paleis zijn wekelijkse Angelus-toespraak hield, voor de derde keer op rij zonder publiek. Hij nodigde de hele wereld uit zich vanavond om zes uur Romeinse tijd met hem te verenigen in gebed. “We zullen dan luisteren naar het Woord van God. We zullen onze smeekbede laten opstijgen”, voegde hij eraan toe.

Geen publiek

Bij de gebedsdienst wordt geen publiek toegelaten. Het Sint-Pietersplein dat bij Vaticaanstad hoort, is al enkele weken afgesloten voor toeristen en gelovigen als deel van lockdown die in heel Italië is afgekondigd in een poging de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Katholieken die vanavond de zegen ontvangen, maken aanspraak op een volle aflaat, een kwijtschelding ten overstaan van God van tijdelijke straffen voor zonden die, wat de schuld betreft, reeds vergeven zijn.

Nu alle publieke evenementen met de paus vanwege de coronacrisis voorlopig zijn afgelast, probeert Franciscus op andere manieren zichtbaar te blijven. Zo konden gelovigen woensdag samen met de paus via livestreams het Onze Vader bidden. “Als kinderen vol van vertrouwen wenden wij ons tot onze Vader”, zei de paus bij die gelegenheid. “We doen dat elke dag, verschillende keren op de dag; maar op dit moment willen wij om genade smeken voor de mensheid die op dit moment zo zwaar op de proef wordt door de corona pandemie. “

De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) sloot zich bij dit gebedsmoment aan, dat onder meer door KRO-NCRV en de EO via internet werd uitgezonden. Ook de mis die de paus elke ochtend om zeven uur in de kapel van zijn woonverblijf Casa Santa Marta opdraagt, wordt gestreamd.

In datzelfde Casa Santa Marta zijn gisteren diverse bewoners uit voorzorg getest op het coronavirus. Dat gebeurde nadat een daar woonachtige medewerker van het Vaticaan naar het ziekenhuis is gebracht omdat hij aan het coronavirus lijdt. Volgens het Italiaanse persbureau Ansa zou ook de paus getest zijn. Een paar weken geleden gebeurde dat ook al toen Franciscus symptomen vertoonde die bij het coronavirus hoorde. De test was negatief: Franciscus bleek een stevige verkoudheid onder de leden te hebben.

KRO-NCRV zal vanaf 17.55 op NPO 2 live verslag doen van de gebedsviering met de paus. Het commentaar wordt verzorgd door Wilfred Kemp.

Lees ook: 

Paus steekt wereld hart onder de riem: ‘Verkwist deze moeilijke dagen niet’

In deze moeilijke tijd van isolatie en onzekerheid moeten we proberen de waarde van kleine dingen opnieuw te ontdekken. Dat is de boodschap van paus Franciscus in een interview met het Italiaanse dagblad La Repubblica. ‘Kleine gebaren van aandacht die we kunnen bieden aan onze naasten, onze familie, onze vrienden.’

Onze Vader: ‘Je wordt ter verantwoording geroepen, maar je wordt ook vergeven’

De Theoloog des Vaderlands, Claartje Kruijff, bespreekt in Trouw het Onze Vader met andere denkers. Wekelijks gaan telkens twee van hen met elkaar in gesprek over een tekstregel uit het gebed. In de slotaflevering belichten rabbijn Lody van de Kamp (69) en Claartje Kruijff (46) zelf de zevende regel: En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden