null Beeld
Beeld

BladenLodewijk Dros

Nu hebben antivaxers geen reden meer om de prik te weigeren

Het is een alom beleden doel in de campagne die corona moet verdrijven: een hoge vaccinatiegraad. De bereidheid om de mouwen op te stropen is groeiende, zelf de hardcore refo’s die ooit het vermaledijde inenten bestreden, werken er inmiddels al aardig aan mee.

Dan blijft er nog een forse ­antivax-categorie over: de spiritueel angehauchten. In Koorddanser (‘online platform voor bewustzijn en spiritualiteit’) somt Lisette Thooft wat bezwaren tegen de prik op. “De meeste inentingen tegen Covid-19 zijn geen ouderwets vaccin maar een soort gentherapie; nut en veiligheid zijn nog lang niet bewezen; allerlei bijwerkingen zijn direct al mogelijk en niemand weet wat ze met je doen op de langere termijn. Je kunt er simpel over denken: als je niet wilt, dan haal je die prik niet, klaar. Maar als je dan je baan dreigt te verliezen, of niet meer kunt reizen naar geliefden?” Dat laatste is niet denkbeeldig; zonder inentingsbewijs zou menige gate op Schiphol weleens gesloten kunnen blijven.

Wat nu? Publiciste en ‘rebalancer’ Thooft vroeg geestverwanten om met haar mee te denken. Allereerst is het zaak om je ‘energieveld’ schoon te maken. “Alle weerstand, alle emoties (...) er helemaal laten zijn, ­totaal doorvoelen, totdat je (...) er schoon van bent. In die schone staat kun je openstaan voor de energie van de inenting en er volledig op vertrouwen dat hij vóór je werkt en niet tegen je.”

Maar wat als dat vaccin toch ­tegen je werkt? Ook dat is geen ­reden om het vaccin te mijden. Thooft citeert ene Christina von Dreien: “Als we bewust besluiten dat we niet willen dat ons lichaam de effecten van een bepaalde vaccinatie ondervindt, kan onze hoge trilling ze neutraliseren. (...) als het om een of andere reden onmogelijk is om bepaalde dingen te vermijden, kunnen we onze spirituele helpers na afloop altijd om steun vragen en hen instrueren om eventuele ontstane schade ongedaan te maken. (...)” Energieën, hoge trillingen en spirituele helpers, ze vormen een drie-eenheid die zelfs de meest verstokte antivaxer de mouwen doet opstropen.

De server bezweek

De server van de overheidsinstelling die Keulse katholieken digitaal bestormden om zich van hun kerklidmaatschap te ontdoen, bezweek onlangs. Reden: een onderzoek naar misbruik door priesters werd door de kerkleiding tergend traag publiek gemaakt.

De kwestie is voor katholisch.de reden om het fenomeen kerkverlating te bespreken met de godsdienst­socioloog Detlef Pollack. Conclusie: wás het maar die misbruikellende. De rot zit namelijk veel dieper.

De Keulse server haperde door een piekbelasting, de vaste drukte bij het bureau uitschrijvingen is – gezien vanuit het perspectief van de kerk – veel zorgelijker. En niet alleen in Duitsland, stelt de hoogleraar uit Münster.

Pollack maakt een rondje door landen met een grote katholieke geloofsgemeenschap. In Ierland, eens superkatholiek, zit de klad erin. In de VS ook, maar met een vertraging: de komst van katholieke migranten uit Latijns-Amerika vlakte de ontkerkelijking daar af.

Pollack wijst op de gezinsbanden die minder traditioneel aan het worden zijn. Hierdoor komt de geloofsoverdracht in het gedrang. Daarnaast wordt de eeuwenlange band tussen kerk en staat losser. Religie is geen zaak van nationaal belang meer. Pollack waagt zich niet aan een schatting van het gewicht van al die factoren. “Maar één ding is zeker: de kerkverlatingsdynamiek zwakt niet af.” De capaciteit van de servers wordt nog wel even op de proef gesteld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden