Gebedspodcast

Met podcast ‘Bidden onderweg’ kan je bidden terwijl je de hond uitlaat of je tanden poetst

Beeld Suzan Hijink

‘Bidden Onderweg’ bestaat vijf jaar. Dagelijks begeleidt deze podcast duizenden luisteraars bij het bidden. Ter gelegenheid van het jubileum hebben bekende Nederlanders en Vlamingen teksten uit de Bijbel ingelezen. ‘Het duwt je niet een bepaalde richting uit, maar het helpt wel om te bidden.’

Nederland barst van de geluiden. Je ontkomt er niet meer aan. Sinds de opmars van de podcast zijn er nog eens honderdduizenden stemmen en geluiden bijgekomen. Je ziet ze niet. Een podcast zit tussen de oren. De luisteraars van de gebedspodcast ‘Bidden Onderweg’ horen vandaag onder meer het volgende: klokgelui, de Amerikaanse zanger Barefoot McCoy die het lied ‘Hope is on the Rise’ zingt en er wordt een passage uit het evangelie volgens Marcus voorgelezen waarin Jezus de Sadduceeën onderwijst over het leven na de dood. Hierna krijg je als luisteraar een aantal vragen over dit bijbelfragment. Ook is het een tijdje stil. Na 11 minuten en 59 seconden zit deze meditatie er weer op.

Elke dag luisteren zo’n 16.000 Nederlanders en Vlamingen naar Bidden Onderweg, een initiatief van de jezuïeten van de Lage Landen (een fusie van Nederlandse en de Vlaamse provincies van de Sociëteit van Jezus). “Eigenlijk is een Britse medebroeder met een dergelijke gebedspodcast begonnen en wij hebben het overgenomen”, vertelt de Vlaamse jezuïet Nikolaas Sintobin die eindverantwoordelijk is voor Bidden Onderweg.

“Het is onze verantwoordelijkheid als christenen om met de middelen die de digitale omgeving ons geeft, het evangelie ter beschikking te stellen aan de mensen. Vroeger hadden de mensen een veel trager ritme, ze hadden veel meer tijd. Ze konden in retraite gaan. Voor veel mensen is dat tegenwoordig niet meer mogelijk. Maar ze zitten wel elke dag in de auto en binnenkort weer in de trein. Het gaat erom dat je moet bidden daar waar je bent. Als je ’s avonds de hond uitlaat, of als je aan het ontbijt zit of als je in de badkamer je tanden poetst. Dat is heel Ignatiaans.”

Ook veel protestanten luisteren naar Bidden Onderweg

Dat Ignatiaans slaat op Ignatius van Loyola (1491-1556), de stichter van de jezuïeten wiens Geestelijke Oefeningen bijna vijfhonderd jaar na publicatie nog steeds voor veel katholieken de basis zijn van hun gebedsleven. Daarom is het opvallend dat ook veel protestanten naar Bidden Onderweg luisteren. Sintobin: “Ignatius wordt wel voorgesteld als de antiprotestant, maar wat wij doen is heel bijbels en dus oecumenisch. Daar zou hij vast blij mee zijn. Het is bidden waar het verstand zijn plaats heeft, maar ook de affectiviteit. En niet op een chaotische halleluja-achtige wijze, maar volgens een structuur, zodat er direct contact met God ontstaat. Dat is iets wat in de Reformatie heel erg centraal staat.”

Fragmenten uit de meditatie van vandaag

‘Heb je ooit iemand ontmoet die zogenaamd veel heeft geleerd zonder dat hij uiteindelijk veel weet? Iemand die veertig jaar getrouwd is met haar man en nog steeds niet weet wat hem drijft? Of een zelf uitgeroepen expert in een of ander domein die er geen idee van heeft hoe zijn expertise toe te passen? Is dat niet waar Jezus mee te maken heeft in zijn gesprek met de Sadduceeën over huwelijk, dood en verrijzenis? Vat ik in mijn relaties soms dingen te letterlijk op, zoals deze Sadduceeën? Kan ik me mensen herinneren van wie ik de liefde heb afgeweerd door hen niet het voordeel van de twijfel te hebben willen geven, omwille van wat ze hadden gedaan of gezegd?’

Om het jubileum van Bidden Onderweg’ luister bij te zetten is aan een aantal prominente Nederlanders gevraagd teksten uit de Bijbel voor te lezen. Onder hen het zangduo Elly en Rikkert, Herman van Rompuy, oud-voorzitter van de Europese Raad, maar ook Radio2-dj Jan-Willem Roodbeen en presentatrice Lieke van Lexmond. “Op internet is marketing absoluut onontbeerlijk”, zegt Sintobin. “Dat geldt ook voor religie. Onze hoop is dat die bekende stemmen de podcast nog wat meer onder de aandacht brengen.“

‘Bidden voedt mijn geest en ziel’

Zangeres Elly Zuiderveld las voor de podcast een passage voor uit het Evangelie volgens Matteüs: “Ik vind die gebedspodcast mooi en rustgevend. Vanochtend nog heb ik ernaar zitten luisteren op een bankje bij ons in de tuin. Inderdaad: het maakt niet uit waar je bidt. Los van die podcast probeer ik op vaste tijden te bidden. In ieder geval iedere ochtend als ik wakker word. Dat bidden gaat niet helemaal automatisch, want soms vliegen de gedachten door mijn hoofd. Welke dag is het? Wat moet ik ook alweer doen vandaag? Maar dan denk ik al snel: eerst de Heer. Dan zeg ik in mijn hoofd: ‘Goedemorgen, Heer. Deze dag is voor U.’ Daarna sta ik op en ga ik koffie zetten. Dat doe ik eigenlijk ook een beetje biddend. Later op de dag steek ik een kaarsje op en dan ga ik bidden voor mensen die me dierbaar zijn. Zonder het gebed was ik al lang afgestorven. Bidden voedt mijn geest en mijn ziel.

De kracht van ‘Bidden Onderweg ‘ is dat ook al heb je geen idee van hoe je moet bidden of wat je moet doen of waar je naar moet luisteren: je krijgt het allemaal voorgeschoteld. Het is ook niet beangstigend voor mensen die niet geloven. Het duwt je niet een bepaalde richting uit, maar het helpt wel om te bidden. Je krijgt een uitnodiging en er wordt een stukje uit de Bijbel gelezen door iemand die dat heel goed kan en je hoort een mooie overdenking. Vervolgens kun je het ook weer uitzetten. Wat wil je nog meer? De muziekfragmenten vind ik prettig. Ze geven mij rust.”

Voorlopig gaan de jezuïeten door met dit succesvolle project, ondanks de hoge kosten (zo’n 150.000 euro per jaar). Klein twistpunt blijft ondertussen het gebruik van muziek in de podcast, maar ook daar is volgens Sintobin goed over nagedacht. “Sommige luisteraars vragen zich af: ‘Waarom die muziek en geen stilte?’ Als je onderweg bidt in de tram of in de trein – wat veel mensen dus doen – stopt het gebed vaak. Mensen zijn afgeleid door wat ze allemaal om zich heen zien en horen. Die muziek zorgt ervoor dat mensen bij het gebed blijven.”

Meer informatie op www.biddenonderweg.org

Lees ook: 

Zeven tips voor een gesprek met God

In zijn boek ‘Zeg het tegen God’ beschrijft de Italiaanse benedictijner monnik Luigi Gioia hoe je het beste kan bidden. ‘Gebeden hoeven niet eindeloos lang te zijn. Houd het kort en simpel.’

De Nederlandse jezuïetenorde in vijftig voorwerpen

De orde der jezuïeten blijft krimpen in Nederland. Hun laatste Nederlandse archivaris, Paul Begheyn SJ, schreef als afscheid van die functie een geschiedenis van de Nederlandse orde in vijftig voorwerpen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden