Leven met aandacht: ‘Je adem is er altijd, dus kun je er altijd bij terugkomen’

Beeld studio vonq

Met aandacht leven, in de Maand van de Spiritualiteit vertellen mensen hoe ze dat doen. Vandaag: Anneke Comello (30) uit Lent. Ze is onderdeel van een sangha, een meditatiegroep.

Het begin

“Ik ben nu ruim zes jaar lid van mijn sangha. Elke week komen we samen met iets meer dan twintig mensen. Als student in Nijmegen kwam ik bij een lezing over mindfulness terecht. Die tijd stond in het teken van ups en downs. Ik sliep moeilijk, de stress overheerste. Toen dacht ik: misschien kan dit me uit die spiraal halen. Zo ontdekte ik Wake Up, de jongerenbeweging waartoe mijn sangha behoort. 

Onze zenleraar Thich Nhat Hanh leert je ‘diep te kijken’. Daarvoor moet je eerst met je aandacht naar het moment gaan. Stel dat je een kopje thee in je handen hebt. Dan sta je stil bij waar dat vandaan komt. Je kijkt diep in je thee. Waar komt dit water vandaan? En de theeblaadjes? Zo ga je zien dat je leven en de natuur niet twee verschillende dingen zijn, maar met elkaar verbonden zijn. ‘Interzijn’ heet dat. Niet dat ik dat woord dagelijks gebruik, maar het omschrijft wel mijn leven. Het is een samenhangend zijn.”

De gevolgen

“Door het mediteren is mijn leven op alle vlakken veranderd. Niet van de ene op de andere dag, maar langzamerhand. Ik leerde hier mensen kennen die duurzaamheid en sociaal engagement centraal stellen. Die niet gedachteloos consumeren maar iets doen voor de wereld. Inmiddels eet ik geen vlees meer – ik heb zelfs een vegetarisch cateringbedrijf – en ik woon in een eco-gemeenschap. Ik kijk wat ik echt nodig heb. Dan kom je bij de kern, vind ik. Eerst zat ik in twee meditatiegroepen, maar dat werd te veel. Op zich kun je niet te veel mediteren. Maar, en dat is een beetje de contradictie van iets doen om rust in te bouwen, om er op tijd te zijn moet ik me soms haasten. Ik heb genoeg te doen – twee avonden mediteren past gewoon niet in mijn agenda.”

De reacties

“Ik probeer nooit iemand te overtuigen van mijn levenswijze. Dat had ik me in het begin al voorgenomen. Bij mensen van wie ik verwacht dat ze er niets mee hebben, zeg ik er niets over. Maar dat komt niet zo vaak voor. Vegetariër zijn is bijvoorbeeld al mainstream geworden. Natuurlijk botst het wel eens met mensen om me heen die anders leven. Zeker in de begintijd, toen ik dit alles net ontdekte. Niet dat het tot ruzie leidde, maar wel tot verwatering van het contact. Omdat het me niet meer zo inspireerde. Er zijn wel mensen voor in de plek gekomen. Zo heb ik mijn vriend leren kennen bij de sangha.”

Eén tip

“Kom af en toe terug bij je ademhaling. Wij doen dat thuis soms als een van ons een drukke dag heeft gehad. Dan nemen we een momentje. Soms gebruiken we er een klankschaal voor. Doel van het laten klinken van de schaal is jezelf te herinneren aan je ademhaling en daarbij stil te staan. Door mindfulness leerde ik mijn adem te gebruiken als anker. Hij is er altijd, dus kun je er altijd bij terugkomen.”

Lees eerdere artikelen in deze serie:

‘De eerste yogalessen die ik volgde vond ik het maar sloom en zweverig’

Meditatielerares Wineke van Aken. Ze schreef het boek ‘De Metta-cirkel’.

‘Schuif niet zomaar alles naar binnen, maar heb aandacht voor wat je eet’

Rita Zeelenberg is blogger en mindfulnesstrainer. Ze schreef het boek ‘Ontspannen eten’.

Lees alles op Trouw over de Maand van de Spiritualiteit

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden