Jezus (hij/zij/hen) zet lezers aan het denken

Abbie Chalgoum in de rol van Jezus tijdens de generale repetitie voor de Tegelse Passiespelen. Beeld anp
Abbie Chalgoum in de rol van Jezus tijdens de generale repetitie voor de Tegelse Passiespelen.Beeld anp

De Zweedse parochie die Jezus in een tekst 'hen' noemde, daagt uit om naar onze eigen tijd te kijken, vinden veel lezers van Trouw.

Redactie

Jezusbeelden

Natuurlijk is er maar één historische Jezus geweest. Maar: zoveel mensen, zoveel Jezusbeelden. Dat begint al bij de vier evangelisten die Jezus schetsen volgens Matteüs, Marcus, Lucas en Johannes. In de Heliand, het religieuze werk uit de negende eeuw, werd Jezus een Germaanse krijgsheld, na de pestepidemieën in de dertiende eeuw een man van smarten. In Afrika is hij zwart en in China geel. In het Belgische Lessines is er zelfs een schilderij uit de 16e eeuw van een Jezus met vrouwenborsten. Marc Chagall maakte Jezus weer Jood door hem een gebedsmantel als lendendoek aan te doen. Albert Schweitzer concludeerde in zijn proefschrift over de historische Jezus dat we die nooit meer kunnen achterhalen. Je kunt dus alleen maar over Jezus spreken in termen van 'volgens mij'. Als men met de onzijdige Jezus in Zweden de discussie over mannelijkheid en vrouwelijkheid wil aanzwengelen, lijkt mij dat prima. Het zal niet bedoeld zijn als historische reconstructie, maar als een nieuw, spannend Jezusbeeld.

Aarnoud van der Deijl, predikant te Hoofddorp

Er is al een vrouw

Misschien is de tijd gekomen voor een herwaardering van Maria Magdalena? Maria Magdalena, apostel voor de apostelen en misschien wel de enige van Jezus' volgelingen die zijn leer helemaal begrepen en doorleefd heeft. Aanwezig bij het kruis in het uur van zijn dood, en aanwezig bij het graf, als eerste getuige van zijn herrijzenis. Zou de kerk na twee eeuwen klaar zijn voor deze herwaardering, voor een andere kijk op de persoon en de rol van Maria Magdalena?

Marilou van Golstein Blaricum

Misstanden vroeger

Wat een vreemd verschijnsel om sekseongelijkheid te koppelen aan de sekse van een 'willekeurig' persoon, in dit geval Jezus. Wat heeft het feit dat hij man was te maken met wie hij als mens was? Hij liet zich immers niet op zijn mannelijkheid voorstaan. Het lijkt soms wel of onwelgevalligheden uitgegumd moeten worden. Voor protest tegen misstanden vroeger of nu heb je de feiten van toen en nu nodig. Juist om te kunnen benoemen en daaruit te leren.

Elles Tenten, Goor

Overstijgen?

Het is onwenselijk en ook onnodig om de inclusieve strekking van het evangelie te waarborgen met een sekse-neutrale Jezus. Feitelijk ga je dan terug achter het wonder van Kerst, als de hoge God afdaalt en de gestalte aanneemt van de zoon van Jozef en Maria. De inclusiviteit van het Nieuwe Testament rust veel meer op de radicale boodschap dat álle mensen verloren zijn en behoud mogen vinden in Christus. Deze genade omsluit mannen en vrouwen en alles wat daar tussenin zit of bovenuit wil.

Eelco van der Veer Ferwert

Ook Maria onzijdig

Zijn wie je bent is een subjectieve beleving. Niemand heeft het recht je anders te benoemen dan je jezelf kenbaar hebt gemaakt. Jezus is, volgens de Bijbel, geboren als zoon van God en gedroeg zich tijdens zijn leven als man. Consequent zou zijn als Maria dan ook als onzijdig zou worden bestempeld.

Vlasta de Groot-Piskora Zaltbommel

Lees ook de opiniebijdrage van hoogleraar kerkgeschiedenis Paul van Geest. Volgens hem wordt Jezus door tijdgenoten 'Heer', 'Mensenzoon', 'Zoon van David' of 'Zoon van God' genoemd. Hij was toch echt een man, al was hij een uitzonderlijke.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden