MinaretIndia

Indiase hindoes spelen leentjebuur bij de moslimvijand

SITE artikel minaretBeeld ds

Corona verdeelt en verbindt India. De relaties tussen moslims en hindoes waren ook voordat het virus toesloeg al beroerd, met als dieptepunt een pogrom in Delhi in februari, waarbij tientallen mensen omkwamen, vooral moslims.

De pandemie bracht in eerste instantie geen bezinning. Een polemiek over de schuldvraag verloren de moslims, onder andere omdat zij in de minderheid zijn. Meeste stemmen gelden. Maar ineens blijkt er een verrassende kruisbestuiving te zijn. Een hindoe-organisatie gooit een recent ontwikkelde eigen kopie van de islamitische religieuze zakaat-belasting in de strijd, om de economische ellende van corona te verzachten.

Leentjebuur bij de ‘vijand’. De islamitische zakaat is een oeroud stelsel, bedoeld voor hulp aan arme moslims. De initiatiefnemers voor soortgelijke steun aan de armste hindoes komen niet uit het deftigste deel van de samenleving. Ze zijn net als de sloebers zelf dalits, van te lage geboorte om tot een van de hindoeïstische kasten te mogen behoren. Respect voor hen is een schaars goed. Vroeger heetten dalits onaanraakbaren. De overheid hanteert een nettere,  bureaucratische benaming.

Verschoppelingen

Maar ondanks gunstige wetgeving, positieve actie en naamsverandering blijven dalits verschoppelingen, zelfs als ze erin slagen van een dubbeltje een kwartje te worden. Het stigma ‘vies uitschot’ blijft. Ze krijgen nog een trap na van een deprimerende hindoeïstische theologie, die hun lage staat verklaart vanuit een zondig vorig leven. Het slachtoffer krijgt de schuld, ook in India. Sociaal onrecht is een straf en is dus rechtvaardig, wil deze godgeleerde logica die niet zou misstaan in Orwells ‘1984’.

Succesvolle dalits, ondanks alle discriminatie rijk geworden, kwamen drie jaar geleden op het idee van een eigen zakaat. De Stichting Dalit-Zakaat benadrukt dat de zakaat geen uitvinding van Mohammed is. Boeddha zou al het geven van aalmoezen hebben aangemoedigd. Toch namen deze dalit-filantropen niet alleen het concept, maar ook het islamitische woord zakaat over. Het is imitatie tot op de millimeter. De islamitische zakaat bedraagt vijf procent van iemands inkomen, de ‘dalit-zakaat’ ook. Aan het begin van de ramadan riepen moslimgeestelijken gelovigen op extra over de brug te komen, vanwege corona. Ook de filantropische dalits porden hun achterban wakker.

De dalit-zakaat ging tot nu toe op aan studiebeurzen voor jongeren of opleidingen voor vrouwen. Dit jaar krijgt acute noodhulp prioriteit. De ontploffende werkloosheid treft in India zelf vooral dagloners, heel vaak dalits. Andere dalits leven onder barre omstandigheden in de Arabische Golfstaten, die hen vanwege corona en verdampte olieprijzen graag willen lozen.

In diezelfde landen wachten ook werkloze Indiase moslims en hun geloofsgenoten uit Pakistan en Bangladesh op hun thuisreis. In hun volgepropte slaapverblijven zijn zij en de dalits een prooi voor corona. Ook toen ze nog werkten, was er al levensgevaar te over, zoals de dreiging van een bedrijfsongeval, bijvoorbeeld bij de bouw van voetbalstadions in Qatar voor het WK van 2022.

Er is veel gelijkenis tussen dalits en de islamitische onderklasse. Officieel zijn er geen islamitische kasten, in de praktijk bestaan ze in Pakistan, India en Bangladesh wel degelijk. Alleen dragen de islamitische vernederden en vertrapten een andere naam. Ze heten arzaal, een Arabisch woord, even neerbuigend als het etiket dat Hillary Clinton in de strijd tegen Trump plakte op haar tegenstanders: deplorables.

Lees ook:

In India durven moslims soms niet meer naast hindoes te wonen: ‘Met stenen kwamen ze op ons af’

Door toenemend hindoe-nationalisme, opgestookt door de regering, groeit in India de tegenstelling tussen hindoes en moslims. Ook in de stad Ahmedabad. “Het is niet oké wanneer een hindoe vastgoed aan een moslim verkoopt.”

Lees ook:

De dalits van Bathla bekeren zich, uit verzet

Een groeiende groep dalits, de laagste kaste van India, bekeert zich tot het boeddhisme. Niet per se omdat dat geloof ze zo aanspreekt. Hun bekering is een daad van verzet tegen het kastensysteem.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden