Hoe boer Khan zijn koeien terugkreeg

Een heilige koe op een vluchtheuvel in de straten van Dehli (India).Beeld ANP

Eind goed al goed. Maandag kreeg de Indiase veeboer Subha Khan, moslim, na twee weken zijn 51 koeien terug. 

De heilige beesten zijn ongedeerd en Khan zelf is niet gelyncht. Zijn hindoeïstische dorpsgenoten verdachten hem van koeiensmokkel en wilden zijn dieren behoeden voor een gang naar een illegaal abattoir in de een of andere grote stad. Daarom brachten ze de beesten in veiligheid.

Khan zegt dat hij alleen in zuivel handelt. Koeiensmokkel is in India een winstgevend bedrijf vanwege de slachtwetten, die per deelstaat verschillen. Sommige staten verbieden de slacht van koeien, volgens hindoes heilige dieren, totaal. Andere zijn soepeler. Dat maakt smokkel lucratief, maar ook gevaarlijk vanwege gaurakshaks, activisten die bereid zijn mensenbloed te vergieten ter wille van koeien.

De beesten van boer Subha Khan hadden de tijd van hun leven. De dorpelingen of de politie, dat blijft onduidelijk, begeleidden de heilige dieren naar een gaushala. Gao betekent koe en een gaushala is een rustoord voor gepensioneerde runderen. Ze leiden er het leven van prinsessen, heel anders dan hun rondzwervende, scharminkelachtige proletarische zusters in steden, die voedsel zoeken bij vuilnisbelten en soms uit wanhoop hele kranten opvreten. Ook Indiase koeien kennen blijkbaar een kastenstelsel. Gaushala's kunnen tevens dienst doen als blijf-van-mijn-lijfhuizen voor bedreigde runderen.

Dat boer Subha Khan zijn koeien terugkreeg zal hij wel te danken hebben aan publiciteit, die schadelijk was voor de eigenaar van de gaushala, een hindoepoliticus. Na de thuiskomst van de runderen kreeg de politie het druk met het corrigeren van de waarheid. Eerst heette het dat de agenten niets te maken hadden met de koeiendeportatie. Ze hadden enkel de hindoes in bedwang gehouden.

Naderhand gaf de politie toe de beesten zelf naar de gaushala te hebben gebracht 'omdat ze het verkeer hinderden'. Een slappe smoes in een land waar koeien rustig de drukste kruispunten oversteken of midden op straat een dutje doen, zonder dat iemand ze daarop aanspreekt.

Fataal pak slaag

Dat de veehouder ontkwam aan lynching spreekt niet vanzelf. In april liet een collega wel het leven, Pehlu Khan, eveneens in het district Alwar in de deelstaat Rajasthan. Hij kreeg een fataal pak slaag van koeienbeschermers. Beide boeren behoorden tot de tribale bevolkingsgroep van de Meo's, die verspreid in het noordwesten van India wonen. Meo's krijgen vaker te maken met lynchings wegens 'runderensmokkel'. In 1947 kostte een genocide tienduizenden Meo's het leven.

Voor scherpslijpers zijn Meo's een onverteerbaar geval. Ze noemen zichzelf moslims, maar hun godsdienst lijkt eerder op een mengvorm van islam en hindoeïsme. Ze zouden ook hindoegoden vereren. De islam kent geen kastenstelsel zoals de hindoes, maar de Meo's behoren, vinden ze zelf, tot een hoge kaste en ze minachten de 'onaanraakbare', kasteloze dalits. Rechtzinnige moslims en hindoes zijn beide allergisch voor religieuze grensvervaging, zoals bij de Meo's.

Volgens een minister behoorde de onfortuinlijke Pehlu Khan tot een familie van beruchte koeiensmokkelaars. Boontje komt om zijn loontje. Hij verwees naar twee rechtszaken tegen een zoon, die bij nader inzien allebei bleken te zijn geëindigd in vrijspraak. Pehlu Khan kon, voor hij bezweek, nog juist de namen van zijn moordenaars noemen.

Alleen de domoren die met hun snuit op sociale media verschenen zijn gearresteerd. De anderen zijn nog vrij.

In Minaret bespiegelt arabist Eildert Mulder de islamitische wereld. Lees hier alle afleveringen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden