campagne

Hindoes ongelukkig met ‘respectloze’ christelijke gebedscampagne

Op een markt worden spullen verkocht voor het Diwali festival. Beeld EPA

De actie ‘15 dagen gebed voor de hindoe-wereld’ roept christenen op te bidden voor hindoes. De organisatie hoopt dat ze Jezus gaan zien als ‘de Weg, de Waarheid en het Leven’. Nederlandse hindoes zijn niet blij: ‘Het doel is bekeren.’

“Hoe is het om te weten dat de ware weg bestaat, maar dat elk pad dat je neemt, doodloopt?”, zegt de voiceover. De camera toont dagelijkse taferelen in India: een drukke straat, een hindoeïstische tempel en een man in een tuktuk. Zo begint het filmpje op 15dagen.nl, de website van gebedscampagne ‘15 dagen gebed voor de hindoe-wereld’.

De christelijke zendingsorganisaties India Adoptie Plan en Jeugd met een Opdracht Nederland organiseren het Nederlandse deel van de internationale actie. Het doel: alle 1 miljard hindoes Jezus laten ontmoeten. 

Zuivere intenties?

De Nederlandse hindoeïstische gemeenschap is ongelukkig met de internationale gebedscampagne. “Ik betwijfel of de intenties zuiver zijn”, zegt de Rotterdamse hindoepriester Ashis Mathura. “Als je gaat bidden dat iemand anders jouw wereldbeeld moet gaan aanhangen, dan zaai je tweedracht.” Met name het feit dat de gebedsactie bewust rondom Diwali is gelanceerd, valt verkeerd. Mathura: “Dat ze dit nu doen, rond een van onze heiligste dagen, dat vind ik niet zo fraai.” 

Ook hindoepriester Shankar Upadhyay, die jarenlang in Amsterdam werkte en nu in het Groningse dorp Kornhorn, voelt zich niet prettig bij de actie. “Eigenlijk is het doel gewoon: hindoes bekeren. Ze zeggen letterlijk dat we op het verkeerde pad zitten. Ze hebben geen respect voor ons geloof.”

Rijtje gebeden

Via de website kunnen geïnteresseerden een gebedsgids bestellen, met voor iedere dag een rijtje gebeden. Dag drie: “Bid dat Christus Zijn licht in de harten van hindoes zal laten schijnen om hen te verlichten met de kennis van God.” Dag vijf: “Bid dat God de harten van hindoe-nationalisten opent zodat ze Jezus gaan zien als de Weg, de Waarheid en het Leven.”

De internationale actie 15 dagen gebed vond voor het eerst plaats in 2016, en is verspreid over zestien landen. Volgens gegevens van India Adoptie Plan deden vorig jaar wereldwijd ongeveer 50.000 mensen mee. Hoeveel mensen in Nederland meedoen is niet duidelijk.

Terugkrabbelen

De gebedsgids is vrij duidelijk over het gewenste resultaat van de actie: bekering. Maar aan de telefoon krabbelt de woordvoerder van India Actie Plan terug. Hij ontkent dat bekering het doel is. “Wij bidden tot God en geloven dat Hij tot mensen zal spreken. Het is helemaal niet de bedoeling tegen hindoes te zeggen dat ze fout zitten.” Sterker: “We willen hen juist begrijpen.”

Sharda Nandram, hoogleraar hindoe-spiritualiteit en samenleving aan de Vrije Universiteit, gelooft best in de goede intenties van de actie. “Ze willen anderen meenemen in iets wat zij zelf als belangrijk ervaren, dat is waarschijnlijk goed bedoeld. Wij moeten hen die ruimte gunnen. Maar het was mooi en interessant geweest als we samen iets hadden georganiseerd.”

Lees ook:

Reïncarnatie? ‘Zie het als een mindset, niet als een religieus idee’

Om iets te leren van reïncarnatie hoef je er niet in te geloven, vindt Sharda Nandram, hoogleraar hindoe-spiritualiteit en samenleving aan de Vrije Universiteit Amsterdam. ‘Vergeet nooit waar je wortels liggen.’

‘Weinig eten, weinig slaap, geen seks, zodat je kunt focussen op één ding: op wie je bent’

Religieuze leiders uit het tv-programma ‘Kijken in de Ziel’ praten in Trouw over vier dogma’s. Vandaag: hindoepriester Ashis Mathura en boeddhistisch leraar Nico Tydeman.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden