Coronavirus

Een Dag van Nationaal Gebed: ‘We willen laten zien dat er troost is’

Presentatrice Marleen Stelling in de studio waarin de EO de Dag van Nationaal Gebed zal uitzenden. Beeld Werry Crone

Kerken en christelijke organisaties roepen vandaag uit tot Dag van Nationaal Gebed. ‘Er groeit saamhorigheid.’

De Dag van Nationaal Gebed, vandaag, is volgens Christien Crouwel, secretaris van de Raad van Kerken, een dag ‘om mensen in deze tijd van crisis een hart onder de riem te steken’. “We gaan bidden voor iedereen die ons gebed goed kan gebruiken: mensen die ziek zijn, die naasten aan de ziekte hebben verloren, voor kwetsbare mensen en voor hen die de zorg voor hen dragen.”

De Raad van Kerken, die achttien kerkgenootschappen en 5,5 miljoen gelovigen vertegenwoordigt, sloot zich aan bij het initiatief van de ChristenUnie, Missie Nederland en de EO om vandaag uit te roepen tot nationaal gebedsdag. De kerken hadden al besloten vanavond van 19.00 tot 19.15 uur de klokken te laten luiden als teken van troost en hoop. 

De gebedsdag wordt opgezet zoals er gebeden wordt in een klooster. Via een livestream gaat een kerkvertegenwoordiger met een gast in gesprek, en dan volgt een gebed. Er zijn vier momenten: om 9.00, 12.00, 15.00, en de dag wordt om 19.00 uur afgesloten met het Onze Vader. “Dat valt mooi samen met het klokkenluiden”, zegt Crouwel. “In veel kerken is het traditie dat tijdens het Onze Vader de klokken worden geluid.”

Kan bidden ervoor zorgen dat het coronavirus verdwijnt?

Crouwel lacht even. “De wonderen rond gebeden zijn de wereld nog niet uit. Ik geloof dat als mensen zich richten op één intentie, dat dat iets teweeg brengt bij mensen. Wat er daarna gebeurt, daar hebben we geen grip op, dat is aan God. Het is een groot goed dat er plekken zijn van reflectie en overgave.”

In de toelichting staat dat mensen in het gebed aan God kunnen vragen ons zijn bedoelingen te laten zien in moeilijke omstandigheden. Hoe ziet u dat, corona als de straf van God?

“Het is lastig te spreken over Gods bedoelingen, ik geloof niet dat we daar enig zicht op hebben. Je kunt God alles vragen. Wie weet krijgen we onverwachte antwoorden. Misschien ontstaat er juist in deze crisis een bepaald inzicht dat we dingen verloren hebben in de samenleving. Verbinding met anderen, zorg voor het milieu, vertraging, grenzen aan de maakbaarheid. Ik merk dat er saamhorigheid groeit. Ik denk niet dat God nu wil duidelijk maken hoe zondig we zijn, en ons wil straffen. Zo zie ik het niet.”

Is deze dag een onderonsje van christenen onderling?

“Ik denk dat veel mensen bidden. Ze zullen niet allemaal tot God bidden, maar ieder mens heeft de ervaring dat bij grote gebeurtenissen, dood, geboorte, er iets is dat ons overstijgt. En bij de gebedsdag doen we dit samen, maar bidden kun je in allerlei vormen doen en overal, ook in de tuin en op de fiets. Met het luiden van de de klokken zijn we doorgaans terughoudend. Dit treft iedereen, nu doen we het wel, en dan drie woensdagen lang, tot Pasen. We willen laten zien dat er troost is, en hoop dat het toch weer goedkomt.”

Wat gebeurt er in de islamitische gemeenschap?

Bij de Blauwe Moskee in Amsterdam doen ze vandaag mee aan de dag van nationaal gebed van de Raad van Kerken. Imam Yassin Elforkani roept moslims op om te bidden tegen het coronavirus.

“Ik denk dat het krachtig is als alle gelovigen naast elkaar gaan staan in deze tijd. We hebben tenslotte één God, hoewel we dat soms niet beseffen.”

In de islamitische gemeenschap ging ook een aparte oproep rond om gisteravond al gezamenlijk te bidden.

Die oproep deelde Mohamed Bouimj, interim-directeur van de Stichting Platform Islamitische Organisaties Rijnmond (Spior), via Facebook. ‘Om 21.00 uur tegelijkertijd bidden met de bedoeling Allah te vragen dit virus te stoppen’, luidt de tekst.

De Raad van Kerken gaat na of het nog lukt om moslims te betrekken bij de dag van nationaal gebed. Ook Bouimj staat daarvoor open, zegt hij: als het niet vandaag is, dan op een later moment. “Want ik geloof niet dat het zo snel afgelopen zal zijn met het coronavirus.”

Wat doet de Joodse gemeenschap?

De joodse gemeenschap besteedt op een andere manier aandacht aan de coronacrisis. Zo noemt Rabbijn Menno ten Brink van de Liberale Joodse Gemeente in Amsterdam tijdens de shabbat-diensten in speciale gebeden de slachtoffers van het coronavirus en de mensen die werken in de zorg.

Vanwege de maatregelen van het RIVM zijn veel synagogen gesloten. De LJG wil proberen om de shabbat-diensten op een virtuele manier aan de gemeente aan te bieden.

Nachshon Rodrigues Pereira van de orthodoxe gemeenschap Bendigamos in Amsterdam zegt extra gebeden tijdens de dienst, zoals een oud gebed tegen een epidemie.

Deze synagoge zal geen live­stream organiseren voor de shabbatdiensten. Dit mag niet vanwege het werkverbod op de rustdag. Het gebruik van elektriciteit valt ook onder het werkverbod. 

Website voor hulpbehoevenden

Kerken, christelijke organisaties en de ChristenUnie en SGP hebben in nauw contact met de overheid de website www.nietalleen.nl opgezet.

Daar worden in deze coronatijden hulpbehoevende mensen – hond uitlaten, boodschappen doen, een telefoongesprek – in contact gebracht met lokale hulporganisaties.

Mochten die geen soelaas bieden, dan zorgen kerken dat er op een andere manier hulp wordt geregeld.

Hulpvragers kunnen ook bellen met 0800-1322. De website en het telefoonnummer zijn vanaf vandaag actief.

Lees ook:

De kerk is klaar voor het coronatijdperk

Omdat op veel plekken de zondagse viering niet door kan gaan, zoeken kerken naar nieuwe manieren van vieren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden