De zin vanThrees Anna

De zin van Threes Anna: ‘Als ik stilsta, sterf ik’

Threes Anna. Beeld Hollandse Hoogte / C. Barton van Flymen
Threes Anna.Beeld Hollandse Hoogte / C. Barton van Flymen

In tijden van corona vertellen meer en minder bekende Nederlanders over hun persoonlijke leefregel of inspirerende zin. Vandaag cineast, schrijver en regisseur Threes Anna (1959).

Dat is wat ik vind: als ik stilsta, sterf ik. Zo zit mijn leven in elkaar. Tijdens de eerste lockdown stond de wereld stil, maar mijn leven niet. Die eerste lockdown vond ik fantastisch. Ik had net de maandag ervoor mijn film ingeleverd (‘De Vogelwachter’, red.), dus het was goed om eventjes niets te doen. Even. Daarna heb ik de tuin omgespit. Het was een goddelijke tijd.

Elke dag moet ik iets maken, anders brokkel ik af. Dus kocht ik een microfoon en leerde mezelf podcasts maken, in mijn atelier als schoollokaal. Dat kon in mijn eentje, daar heb je geen filmcrew voor nodig, en geen geld.

Koeienpodcast

De tweede lockdown vind ik moeilijker, omdat het donker is. De eerste lockdown – toen was het lente en gingen we met de natuur mee naar het licht. Nu worden de dagen heel kort. Het is nog geen vijf uur en het schemert al. Dat is lastig. Nee, dat is geen sterven, doodgaan is als mijn hoofd niet verder mag. Daarom werk ik weer hard. Als regisseur kan ik niets doen, dus kwam na de tuin de podcast.

Mijn eerste podcast gaat over melkkoeien. Ik verplaats me in haar: hoe is het om er een te zijn? Ze fascineert me. Altijd maar melk, alleen maar eten, steeds aan de diarree. Ik ben veel in stallen geweest, en ben gaan letten op hun sociale verhoudingen, hun hiërarchie. Prachtig, ze likken omhoog en ze stoten omlaag, hun taal is fabelachtig.

Van verandering houden ze niet. Koeien zijn heel trouw aan hun eigenaar. Ze geven alles op voor hem, voor die melk. Ze zijn groot van stuk en worden broodmager. Wat je noemt een melkkoe.

Je niet laten uitmelken

Een eigenwijzere koe bewaart wat vet voor zichzelf, dat is niet zo goed voor de melkgift. Ik ben zo’n eigenwijze koe, met wat eigen vet – dat je energie overhoudt om voor jezelf iets te maken. In mijn vak moet je ook vaak voor anderen produceren, jezelf uitleveren. Ik vecht ervoor geen melkkoe te zijn, en dat lukt. Maar je moet ervoor inleveren. Als je je laat uitmelken, kun je veel geld verdienen. Ik heb vaak geld misgelopen.

De koeienpodcast heeft me door de eerste lockdown heengetrokken. Ik wil ermee vertellen wat ervoor nodig is, voor een latte macchiato of een broodje oude kaas. Zelf eet ik nu nog maar af en toe een stukje kaas, uit mededogen met de maakster.

Het verhaal van de koe en van De Vogelwachter, en ook van mijn romans en theater (Dogtroep, red.), zit altijd in een verpakking. In De Vogelwachter is dat wel wat minder verpakt, het is een kritiek op vervuiling en verspilling , en draait om een zuiver mens, die vogelwachter.

De plicht te strijden

Mijn nieuwe podcast gaat over de Noordzee, over de effecten bijvoorbeeld van windmolenparken. De Noordzee staat op een kantelpunt: blijft ze in leven, of wordt ze zo leeggevist en volgebouwd dat ze sterft?

Vroeger meed ik de barricaden niet, dus ik ben – ouder en wijzer – terug bij af. Het past niet bij me erop te klimmen, maar ik leun ertegenaan. De tijd vraagt erom dat ik uitgesprokener word. Activistischer. Mijn generatie, ik ben 61, heeft de plicht te strijden om te voorkomen dat de volgende lichting niet alleen maar in de ellende zit. Ik ben sterk op de toekomst gericht geraakt. Als ik moet kiezen tussen 200 jaar vooruit of 200 jaar achteruit, dan kan ik niet wachten om 200 jaar vooruit te gaan. En dan kijken, heel veel kijken.

Lees ook:

Recensie: ‘De vogelwachter’, is niet alleen een verhaal. Het is een staat van zijn

Onlangs ging Threes Anna's film ‘De vogelwachter’ in première, met Freek de Jonge in de titelrol. ‘Freeks nieuwste is niet alleen een verhaal’, aldus de recensie in Trouw, maar ook ‘een bijna terloopse kritiek op onze wegwerpcultuur’.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden