De zin vanMaarten Engeltjes

De zin van Maarten Engeltjes: ‘Hoe meer je aan bepaalde zaken hecht, hoe meer je lijdt’

Maarten EngeltjesBeeld Hans van der Woerd

In tijden van corona vertellen meer en minder bekende Nederlanders over hun persoonlijke leefregel of een inspirerende zin. Vandaag: countertenor Maarten Engeltjes.

In het boeddhisme zegt men dat al het lijden voortkomt uit gehechtheid, oftewel: the root of all suffering is attachment. Hoe meer je aan bepaalde zaken hecht, hoe meer je lijdt. Dat is helemaal van toepassing op deze tijd: alles verandert en we hebben er maar weinig invloed op. We dachten dat het leven maakbaar was, maar nu komen we van een koude kermis thuis.”

“Dat merk ik ook in mijn eigen leven­­. Ik heb jarenlang gewerkt aan mijn carrière, nu wordt duidelijk hoe kwetsbaar dat eigenlijk was. Toen de coronacrisis in alle hevigheid uitbrak werden al mijn concerten afgezegd en kwam ik met mijn vrouw en mijn twee zoontjes thuis te zitten. Dat was een mooie, maar ook intense periode, en dat laatste is nogal een understatement. Ik heb vanaf mijn 18de als zanger altijd een goedgevulde agenda gehad. Het is nog maar zeer de vraag of en hoe dat terug gaat komen. Op het moment dat alles wegvalt, komt plots de vraag op: wat zou ik nog meer kunnen doen? Dan kom je tot de conclusie dat je al die jaren heel specialistisch bezig bent geweest.”

“Ik probeer in mijn leven een soort boeddhisme-light toe te passen, door me niet angstvallig vast te klampen aan alles wat ik heb. Ik probeer er mentaal op voorbereid te zijn dat alles altijd kan veranderen. Zo draag ik minder bagage met me mee, en kan ik wat lichter door het leven gaan. Maar gemakkelijk is dat zeker niet. Vroeger heb ik ook veel gemediteerd, nu wat minder. Vreemd eigenlijk, op het moment dat ik meditatie goed zou kunnen gebruiken doe ik het niet. Dat is misschien wel mens eigen. Het is net als bij sporten: dat doe je soms ook niet op het moment dat het je juist goed zou doen.”

Een stem als een jaloerse echtgenoot

“Het is jammer dat ik zoveel praktische zaken moest regelen, anders had ik de coronacrisis filosofischer kunnen benaderen. Er gebeurt zoveel, politiek en sociologisch gezien. Helaas draaiden de afgelopen maanden vooral om organisatorische bezigheden. We proberen voor zover mogelijk alle concerten van mijn orkest­­ te verplaatsen naar het seizoen 2021/2022. Daar is veel onzekerheid over. Vooral het afzeggen van musici voor de komende periode is heel pijnlijk, dat gaat me erg aan het hart. Er is veel leed.”

“Mijn werk is een belangrijk deel van mijn zingeving en daarnaast ontleen je er natuurlijk ook identiteit aan. In die zin mis ik het enorm. Ik weet hoe bevoorrecht ik ben dat ik dit werk mag doen, en ik kan niet wachten om weer de energie van de zaal te voelen, en de prachtige muziek weer te doen klinken. Maar ik heb ook gemerkt hoe rustig het is voor mijn lichaam om niet op te treden. Het vergt een enorme inspanning om op het toppen van je kunnen te presteren, fysiek en mentaal. Wij zangers leven eigenlijk altijd al alsof er een pandemie is: je blijft weg van airco’s, je geeft geen handen, je loopt om mensen heen die verkouden zijn. Als mijn kinderen ziek zijn is papa op een andere verdieping. Mijn stem is als een jaloerse echtgenoot, die altijd over mijn schouder meekijkt.”

Lees ook:

De zin van Leo Blokhuis

 Geen gekke boodschap in tijden van crisis en zelfquarantaine: Leef bij de dag

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden