Onze Vader

De paus vraagt miljoenen christenen samen te bidden

Paus Franciscus, vanuit de pauselijke bibliotheek in het Vaticaan, gaat voor in het Onze Vader. Beeld Reuters

Paus Franciscus is vanmiddag miljoenen christenen wereldwijd in het ‘Onze Vader’ voorgegaan, in gebed tot God om de verspreiding van het coronavirus te stoppen. 

De paus nodigde vooraf alle gelovigen wereldwijd uit om het Onze Vader te bidden, woensdagmiddag om 12:00. “We willen om Gods genade vragen nu de mensheid zo op de proef wordt gesteld door de pandemie. We moeten dit samen doen, alle christenen ter wereld, van elke kerk en gemeente, uit elke hoek, taal en land”, zei de paus. 

Voorafgaand aan het gebed zei Franciscus te zullen bidden voor de zieken en hun families, voor zij die in de zorg werken, voor de autoriteiten, agenten en vrijwilligers, voor de dienaren van de kerk. 

De paus bad zelf vanuit de pauselijke bibliotheek in het Vaticaan. Franciscus bracht uit voorzorg de afgelopen weken grotendeels in isolatie door, om te voldoen aan de Italiaanse maatregelen die zijn genomen om de crisis het hoofd te bieden. 

Audiënties en diensten houdt hij de afgelopen dagen via televisie en internet, eveneens vanuit de pauselijke bibliotheek, in plaats van op het Sint Pieterplein zoals gebruikelijk. Geplande reizen van de paus, zoals die naar Malta in mei, en Indonesië later dit jaar, zijn tot nader order uitgesteld. De paasactiviteiten zullen zonder publiek en in aangepaste vorm doorgaan. 

Wereldwijd zijn kerkdiensten geschrapt, maar veel kerken zijn nog wel open voor individueel gebed. Komende vrijdag zal de paus en buitengewoon ‘urbi et orbi’ uitspreken, dat normaliter alleen met Pasen en kerst wordt uitgesproken. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden