MinaretEildert Mulder

De dochter van Mekka kan geen Afrikaanse zijn

Je woont dan wel in Mekka en misschien zijn je vader en opa er ook al geboren, maar om mee te tellen moet je lid zijn van een van onze Arabische stammen. Je noemt jezelf een dochter van Mekka maar dat ben je helemaal niet, verwaand nest. Je blijft een Afrikaan en handen af van onze tradities.

De Saudische rapster Asayel Slay krijgt ladingen drab over zich uitgestort. Maar er is ook steun. In Saudi-Arabië is deze week een fel debat losgebarsten over racisme. Preciezer, dat gebeurde in de provincie Hidjaz, waar de heilige steden Mekka en Medina liggen. De strijdkreten: ‘eigen volk eerst, kijk eens hoe Afrikanen onze cultuur ondermijnen’ tegenover ‘anti-racisme en modern’. De hakken staan in het zand.

De bom barstte door een rapvideo, die Asayel op YouTube zette. Ze bejubelt daarin de ‘dochter van Mekka’, prototype van de meisjes in die stad. Geen makke schapen, ruzie is oorlog, maar ze zijn van suikergoed en een huwelijk met hen is het paradijs op aarde, rapt Asayel. Je ziet op de video meisjes wild dansen. Bepaald geen Saudische vrouwen in donkere abaya-kleden van het cliché. De actrices dragen spijkerbroeken en hun abaya’s zijn kort en gekleurd. Hun onvergeeflijke erfzonde: ze stammen af van Afrikaanse slaven en slavinnen.

Via Twitter gaf de gouverneur van Mekka, prins Khaled bin Faisal, opdracht iedereen die schuld had aan de video te arresteren, Asayel voorop. De religie sleepte hij er niet bij maar wel de door Asayel verwonde tribale ‘tradities’. Lof en hoon oogstte hij. Moge God aan de vader van zo’n zoon barmhartigheid tonen, schrijft een medestander. Een ander zegt: we zijn geen racisten, we verdedigen onze cultuur. Een derde haalt uit naar de media, volgens hem in handen van lieden die de Afrikaanse zeden willen verbreiden in het heilige der heiligen van de islam. ‘Nadat koning Faisal ze heeft vrijgelaten’, luidt de kop boven zijn tirade. Dat slaat op de afschaffing van de slavernij in 1962, waarmee deze twitteraar het nog altijd moeilijk lijkt te hebben.

Een ander heelal

Fans van Asayel noemen de autoriteiten hypocriet. Want afgelopen zomer nog was Saudi-Arabië in rep en roer omdat Nicki Minaj zou optreden in de havenstad Jeddah. Revolutie, mensen kregen het gevoel dat ze in een ander heelal waren beland. De Amerikaanse rapster loopt getuige foto’s niet over van respect voor kledingvoorschriften van de sharia of tribale tradities. Uiteindelijk bedankte ze voor de eer, nadat ze was voorgelicht over de positie van vrouwen in Saudi-Arabië en de lhtbi-gemeenschap.

Critici vonden de uitnodiging aan Minaj een goedkope pr-stunt van kroonprins Mohammed bin Salman. Na de gruwelijke liquidatie van journalist Jamal Khashoggi in het Saudische consulaat in Istanbul wilde de hoogheid zijn gebutste imago van liberale en vrouwvriendelijke hervormer repareren. De afzegging van Minaj en nu het optreden van prins Khaled doorkruisten dat streven.

Prins Khaled is een zoon van koning Faisal, die in 1962 de slaven vrij verklaarde en in 1975 voor het oog van de tv-camera’s werd doodgeschoten door een oomzegger, later dat jaar publiekelijk onthoofd. Khaled is tachtig jaar oud en net als de door hem belaagde rapster Asayel een dichter. En wat die door Asayels vijanden verfoeide Afrikanisering aangaat: die is al oud. De eerste muezzin die zingend opriep tot gebed was Bilal, volgens de overlevering een ‘metgezel’ van Mohammed en de zoon van een Arabische slaaf en een Ethiopische slavin.

In de rubriek ‘In de schaduw van de minaret’ leest u bespiegelingen over de islamitische wereld van Eildert Mulder, arabist en oud-redacteur van Trouw.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden