Bisola Olusanya maakte een filmpje met politici van de ChristenUnie.

Migrantencrisis

De ChristenUnie benadert nu ook christelijke migranten en internationale kerken

Bisola Olusanya maakte een filmpje met politici van de ChristenUnie.Beeld Arie Kievit

De ChristenUnie wil haar basis verbreden. Daarom benadert ze nu actief christelijke migranten en internationale kerken met voorlichting en masterclasses.

Ze begonnen met de katholieken en nu zijn de migrantenchristenen aan de beurt: de ChristenUnie wil een ­beweging worden voor heel christelijk Nederland. Daarom heeft ze een paar jaar geleden het katholiek-sociaal denken betrokken in haar grondslag. Nu zoekt ze contact met de christelijke ­migrantengemeenschappen.

“We willen politieke bewustwording onder christenmigranten stimuleren”, zegt Madelon Grant, medewerker van het wetenschappelijk instituut van de ChristenUnie én van de overkoepelende organisatie van migrantenkerken SKIN. “Christenmigranten zijn van harte welkom bij ons. Maar als ze de kennis die ze opdoen benutten om op een ­andere partij te stemmen, is dat alleen maar winst. Die vrijheid hebben we hier, en die koester ik heel erg.”

Migratie-kritische partijen

Grant is eindredacteur van de bundel ‘Beelddragen’, die vandaag in Rotterdam wordt gepresenteerd, als startsein van het migrantenproject van de ChristenUnie. Het boek is een verzameling bijdragen over kerken en geloofsstromingen waarin Nederlandse migrantenchristenen hun wortels ­hebben, in Afrika, Azië, Zuid-Amerika. En er staan interviews in met christelijke migranten die in politiek geïnteresseerd zijn of actief zijn in de partij. Want ook dankzij eerdere inspanningen van migrantenchristenen om een hoge plek op de kandidatenlijsten te krijgen zijn zij er wel.

Nu wordt een hernieuwde ­poging gedaan om christelijke migrantengemeenschappen te betrekken bij christelijke politiek. “Door het contact met christenmigranten kijk je ook in de spiegel”, zegt Wouter Beekers, directeur van het wetenschappelijk instituut van de ChristenUnie. “We willen kennis uitdiepen, maar je moet ook je eigen positie bepalen. Wat voor beeld heb jij van het leven?”

Bisola Olusanya, 26

Student en parttime medewerkster van SKIN-Rotterdam

Bisola Olusanya was nooit zo bezig met politiek, maar sinds ze bij SKIN Rotterdam werkt, de overkoepelende organisatie van internationale kerken, ‘komt het vanzelf op je pad’.

Op een evenement van SKIN werd ze door de ChristenUnie (CU) ­gevraagd een filmpje te maken met plaatselijke ­politici van die partij. “Ze leggen in babytaal uit wat ze doen”, zegt Olusanya, die afkomstig is uit Nigeria.

Ze is actief in de kerk waar haar moeder pastor is, de Mountain of Refuge and Restoration Ministries. Dat de CU contact zoekt met internationale kerken vindt ze heel goed. “Migrantenchristenen worden vaak over het hoofd gezien, het is heel belangrijk dat er een partij is die wat voor hen doet.” Ze vermoedt dat het verhaal van de CU weerklank vindt bij migrantenchristenen: “Zij vinden het fijn als beleid gebaseerd is op de Bijbel. En ze zien graag dat politici uitkomen voor hun geloof.”

Ze denkt niet dat het de CU vooral te doen zou zijn om de stem van de 1 miljoen christenmigranten. “Ze forceren niet dat je op ze stemt.” Zelf stemde ze altijd GroenLinks, maar de volgende keer wordt het vast CU: “Hoe meer ik ­erover hoor, hoe belangrijker ik het vind dat je ook in de politiek laat zien dat christenen aanwezig zijn in Nederland.”

Dat hij zelf vindt dat zijn partij moet kunnen samenwerken met migratie-kritische partijen als Forum voor Democratie en de PVV hoeft daarbij volgens hem geen belemmering te zijn. “Ik besef hoe gevoelig dat ligt. Het zal zeker wrijving geven, maar dat is geen reden het gesprek niet aan te gaan.”

Grant en Beekers hebben beiden de indruk dat internationale kerken positiever staan tegenover politiek dan ze eerder deden. Er zijn wel kerken die niet zitten te wachten op voorlichting van de ChristenUnie of van een andere partij – ook het CDA heeft plaatselijk contact met migrantenkerken.

Maar de bewuste afzijdigheid van als werelds bestempelde politiek wordt volgens Grant en Beekers meer en meer verleden tijd, zeker bij jongere generaties. Hoe langer ze hier zijn, hoe groter de kans is dat ze politiek geëngageerd zijn, zeggen ze.

Anil Kumar, 28

Ambtenaar, actief lid van de ChristenUnie in Den Haag

De Haagse afdeling van de ChristenUnie experimenteert met voorlichting over politiek in internationale kerken. “Na het amen van de voorganger geven wij een presentatie”, zegt Anil Kumar. “Ik ben zelf niet zo ­relaxed over kerk en politiek, maar zo zit er een duidelijke scheiding tussen de kerkdienst en ons politieke deel. Je hebt dan wel alle gelovigen bij elkaar.”

De partij legt eerst contact via ‘ambassadeurs’ in de kerken. “We werken met persoonlijk contact. Zo kom je binnen”, zegt Kumar, die een Nederlandse moeder en een Indiase vader heeft. De Nigeriaanse, Ghanese en Chinese kerk zijn volgens hem ontvankelijk voor de boodschap van de partij. Bij een Poolse parochie is ook een plaatselijk politicus aan het woord geweest, maar dat viel volgens Kumar niet goed: die gemeenschap wil in de kerk verre blijven van politiek. Op een Poolse school is de partij nu wel welkom.

Na het optreden in de kerk kunnen mensen zich opgeven voor een politieke workshop. De Haagse afdeling is ook van plan een masterclass te ­beginnen van acht weken, met na ­afloop een certificaat.

Kumar vindt het heel goed dat zijn partij diverser wil worden. “Zolang het maar gebeurt via gezond denken. We willen geen beleid op huidskleur, maar het is goed uit andere tradities te leren denken dan de protestantse. We willen onze naam eer aan doen, een unie zijn van alle christenen.”

Eén miljoen migrantenchristenen

Tegelijkertijd zien ze een gebrek aan kennis over het politieke systeem, en onzekerheid wat te stemmen. Masterclasses, huiskamerbijeenkomsten maar ook informatie en voorlichting in kerken zelf, moeten hen daarbij helpen. In bij voorbeeld Den Haag en Amersfoort gebeurt dat al.

Het wetenschappelijk instituut gaat die initiatieven nu in kaart brengen en inbedden in de partij. Dat past naar hun inschatting prima in de verhouding tussen kerk en partij. Beekers: “Een politieke partij is een vereniging, het is iets anders dan de overheid. Er is alle ruimte voor geloof en politiek om elkaar wederzijds te inspireren. In het denken over de samenleving heeft een politieke beweging een belangrijke rol, en de kerk ook.”

Hij benadrukt dat het de partij te doen is om het verbeteren van de relatie met migrantenchristenen, niet om electoraal gewin. Of en wat de naar schatting een miljoen migrantenchristenen stemmen, daarover is weinig bekend.

Met alle mitsen en maren noteert Grant wel dat christelijke migranten over het algemeen op sociaal-economisch terrein vrij links zijn en op medisch-ethisch terrein vrij conservatief. Dat lijkt een ideale doelgroep voor de ChristenUnie, zeker waar de partij zichtbaar een partij van christenen wil zijn, met gebed, bijbellezen, zang. Beekers en Grant vermoeden dat die houding herkenbaar is voor christenmigranten. Maar ze waken voor het idee dat het de ChristenUnie louter te doen is om de stemmen. “Het gaat ons erom hoe we elkaar kunnen verrijken”, zegt Beekers. “Als je hen platslaat tot stemvee, is dat een gemiste kans. We moeten oppassen pas wakker te worden bij de verkiezingen, maar rustig bouwen aan onze beweging.”

Lees ook:

Vluchtelingenorganisaties: ‘Nederlandse gemeenten moeten migrantenkinderen uit Griekse kampen opvangen’

Vluchtelingenorganisaties willen dat Nederland vijfhonderd kinderen van de Griekse eilanden opneemt. Het enthousiasme is nog niet groot.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden