Minaret Eildert Mulder

De baardenpolitie verbiedt te scheren of verplicht het juist weer

Niet alleen de hoofdbedekking van moslimvrouwen is een netelige kwestie, ook bij mannen kan het nauw luisteren. Althans volgens een harde uitleg van de sharia. Over hun kruin beschikken mannen zelf – vrijheid blijheid, geen doekenplicht – maar anders ligt het met haargroei op wangen, kin en keel.

De afgelopen week maakten vooral Indiase media zich vrolijk over een politionele actie in de stad Shabqadar in het noordwesten van buurland en vijand Pakistan. Agenten pakten vier kappers op, aangewezen door de voorzitter van een winkeliersvereniging. Hun vergrijp: ze hadden baarden bijgeknipt in fantasierijke ­patronen, een rage onder jongeren. Kort tevoren had de winkeliersvereniging die ‘Franse mode’ als anti-islamitisch verboden. Voorkeur verdient de grote, ongeknipte islamitische baard.

Welke status heeft een besluit van een winkeliersvereniging en is handhaving ervan een politietaak? De sterke arm zat er niet mee en rukte uit na een noodkreet van de voorzitter. Minstens één van de agenten had, zo laten sociale media zien, zelf een baard die duidelijk was bijgeknipt. De eigen haardracht belette de agenten niet om de arrestanten enige uren achter een traliehek te stoppen. Na betaling van een boete van ­ongeveer dertig euro en de belofte hun leven te beteren mochten ze naar huis. De politie ontkende in etappes. Eerst heette het dat de boetes onzin waren, daarna dat niet de baarden het probleem waren maar een ruzie tussen haarknippers. ‘Hogerhand’ sprak ten slotte het verlossende woord: er was niets gebeurd.

Toen in deze regio de Pakistaanse taliban nog de ­lakens uitdeelden ging het er rauwer aan toe. ‘s Nachts plakten ze plakkaten op de kapperszaken met daarop het verbod om baarden te scheren. Zij, de taliban, konden er niets aan doen als winkels van overtreders in vlammen zouden opgaan, waarschuwden de plakkaten. Daarmee vergeleken vallen die uurtjes bureau plus boete nog wel mee, maar veel Pakistanen zien het politiegedrag toch als een symptoom van ‘talibanisering’.

De taliban vinden dat een baard onbeperkt moet groeien, als een maagdelijk tropisch woud zonder houtkap. Hij moet onder de kin de dikte van een gebalde vuist hebben. Precies hetzelfde schrijft de stokoude

Saudische shariageleerde Bin Baz. Hij noemt de baard het stralende licht van het mannelijke gezicht en een sieraad dat de man onderscheidt van vrouwen en van ongelovigen die zich wel scheren. Geen schaar of mes mag de edele wildgroei verstoren.

De snor bijpunten mag wel, want dat deed de profeet ook. En trek je, luidt een vermaning op Arabisch internet, niets aan van wetenschappers die beweren dat een baard meer bacteriën herbergt dan een hondenvacht. Dragers van talibanbaarden vormen overigens wereldwijd lang geen meerderheid onder moslims. In veel moslimlanden is het een gevaarlijke mode, want ‘seculiere’ dictators zijn er allergisch voor. Zelfs de islamitische republiek Iran had in de jaren negentig een president die baarden smerig vond.

Tadzjikistan, een land ten noorden van Afghanistan en Pakistan, zucht al een kwarteeuw onder dezelfde ­‘seculiere’ despoot. Daar gebeurde het omgekeerde van wat Shabqarad meemaakte. In 2016 ‘overtuigde’ de Tadzjiekse politie dertienhonderd vrouwen ervan de hoofddoek af te doen. Zestig hoofddoekzaken gingen op slot. De wetshandhavers schoren bovendien zeventienhonderd wilde baarden af. De boodschap: Tadzjikistan zegt nee tegen radicalisme. De export van IS-strijders stopte niet.

In de rubriek ‘In de schaduw van de minaret’ leest u bespiegelingen over de islamitische wereld van Eildert Mulder, arabist en oud-redacteur van Trouw.

Lees ook:

’Een baard is religieus’

Welke betekenis heeft religieuze kleding in verschillende godsdiensten? In een serie artikelen vertelden gelovigen eerder in deze krant wat zij dragen en waarom. ‘Islamitische kleding is praktisch en straalt bescheidenheid uit.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden