Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Onder paus Franciscus is het debat terug in de rooms-katholieke kerk

Religie en Filosofie

Stijn Fens

© Trouw
Column

Ik heb het niet zo op petities. Natuurlijk heb ik het beste met de wereld voor en dat zou je een mening kunnen noemen. 

En ja, ook ik zet weleens mijn handtekening onder een oproep tot behoud van oude bomen of de redding van onze schepping in het algemeen. Maar toch: als iemand mij een papier onder mijn neus duwt of digitaal belaagt, zeg ik bijna altijd nee. Je zal er maar vijf minuten later anders over denken. Staat je naam toch maar mooi op een lijst.

Lees verder na de advertentie

Dus toen iemand mij vroeg of ik 'die petitie voor de paus al had getekend', moest ik hem teleurstellen. Toch surfte ik maar even naar pro-pope-francis.com. Eenmaal op de pagina aanbeland, ging midden in mijn scherm een getal lopen. Dat was het aantal ondertekenaars: 50.243 maar liefst. Bijna een Johan Cruijff Arena vol.

Theologisch heldere en moedige leiderschap 

In de open brief wordt paus Franciscus bedankt voor zijn theologisch heldere en moedige leiderschap. 'U bent begaan met elk mens dat door God bemind wordt. In de ontmoeting met andere mensen moet compassie en niet de wet het laatste woord hebben.' En verderop: 'Wij vragen u niet van het pad af te wijken dat u gekozen hebt en wij verzekeren u dat u kunt rekenen op onze volledige steun en voortdurend gebed.'

Beide petities laten zien dat onder Franciscus het debat terug is in de rk kerk

Niets mis mee. Ik vind de complimenten zeker terecht. Maar ik heb ook best wel wat kritiek op deze paus. Mag ik dan toch tekenen? Wanneer mag een journalist überhaupt een petitie ondertekenen? Aan de andere kant: onder de ondertekenaars van de pro-Franciscus petitie bevinden zich grote namen als de theoloog Tomás Halík en de benedictijn Anselm Grün, de paus van de zelfhulpboeken.

Wie wil daar nou niet tussen staan?

Die pro-Franciscus petitie is een reactie op een andere open brief aan het adres van de Heilige Vader te Rome. Ik heb het over de Correctio filialis de haeresibus propagatis, letterlijk 'Filiale correctie van verspreide ketterijen'. Dat 'filiale' kan je dan verstaan als 'onderdanig'. Zoals een zoon die tegen zijn vader zegt: 'Dat moet je niet zo doen'. In deze petitie - zo noem ik de 'correctie' maar even - wordt de bisschop van Rome ervan beschuldigd dat hij door 'woorden, daden en nalatigheden' ketterijen verspreidt. Dat is nogal wat.

De Noordoosthoek 

De wind waait hier uit een heel andere hoek. Ik zou zeggen: de Noordoosthoek.

Ook deze bezorgde katholieken bezocht ik op internet. In de banner herkende ik het beeld van Petrus op het Sint-Pietersplein. Op de achtergrond is - onscherp - Christus zichtbaar. Hier geen teller van het aantal ondertekenaars, maar ik vermoedde zo dat het er een stuk minder waren dan bij de 'tegenpartij'. Ook deze ondertekenaars bidden voor de paus en vragen hem zelfs om zijn zegen.

Ik heb ook deze brief niet ondertekend. Natuurlijk zit ik niet te wachten op allerlei ketterijen, maar is het niet zo dat wat voor de één ketterij is, voor de ander juist een uitvinding van God is?

Iets interessants 

Er is trouwens iets interessants aan de hand met die petities. Sommige fans van paus Franciscus spreken schande van die open brief met die Latijnse naam. 'Zulke felle kritiek op de paus. Dat kan toch niet?' Vaak zijn het dezelfde mensen in wier ogen Benedictus XVI, de vorige paus, niets goed kon doen. Toen mocht kritiek op de paus dus wel en nu niet. Als Antoine Bodar met stevige woorden zijn vraagtekens zet bij de huidige paus, is katholiek Nederland vaak te klein.

Maar in het andere kamp zitten, zo vermoed ik, ook genoeg mensen die elke kritische noot aan het adres van de Duitse paus - hun paus - er eigenlijk een te veel vonden en zich niet inhouden nu er een paus is die minder goed bevalt.

De omgekeerde wereld dus.

Aan welke kant je je ook schaart: beide petities laten zien dat onder Franciscus het debat terug is in de rooms-katholieke kerk. Dat lijkt me een grote verdienste van de huidige paus. Al ben ik het met bisschop Gerard de Korte van Den Bosch eens, dat een gesprek niet opschiet als je de ander ervan beschuldigt ketterijen te verspreiden.

Ik ging nog een keer naar pro-Francis.com. Inmiddels waren er 50.473 ondertekenaars. Ik zou nummer 50.474 kunnen worden. Nee, toch maar niet.

Zoveel lof. Dat heeft zo'n paus toch niet nodig?

Lees hier meer columns van Stijn Fens voor Trouw. 



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie
Beide petities laten zien dat onder Franciscus het debat terug is in de rk kerk