In de keetkerk zijn CDA en VVD favoriet

religie en filosofie

Gerrit-Jan KleinJan

Dominee Siebe Roozenboom organiseert iedere maand een 'keetkerk' in een keet van een groep jongeren in het Overijsselse Dijkerhoek. Hij heeft frisdrank en chips bij zich.

Predikant Siebe Roozenboom zoekt plattelandsjongeren op in hun keet. In de 'keetkerk' spreekt hij met hen over politiek en maatschappij.

Buiten op het boerenerf ruikt het naar kuilvoer, binnen in de keet overheerst de geur van verschaald bier. Jongens en meisjes nemen plaats op barkrukken, opgesteld aan weerszijden van een houten tafel die dwars door het schuurtje loopt. Als dominee Siebe Roozenboom (60) de rumoerige ruimte binnenkomt, halen twee gniffelende jongens nog snel even de naaktkalender van de wand. "Veel mensen noemen dit een zuipkeet", zegt Roozenboom, terwijl hij een krat met chips en cola uitpakt. "Maar je zou het ook een buurthuis kunnen noemen. Mensen als ik zijn hier ook welkom."

Lees verder na de advertentie

Eens per maand is predikant Roozenboom te vinden in deze keet in het Overijsselse Dijkerhoek, een buurtschap tussen Holten en Deventer. In dit soort barakken - vaak zijn het verbouwde stacaravans, schuurtjes of bouwketen - komen jongeren op het platteland 's avonds en in het weekend bij elkaar. Via een appgroep roept hij de jongeren uit de buurt bijeen voor de 'keetkerk'. Hij bespreekt dan een thema dat speelt in de actualiteit.

"Keters, we gaan beginnen", roept Roozenboom. Omdat het kort voor de Kamerverkiezingen is, gaat het vanavond over politiek. Speciaal voor deze avond heeft Roozenboom een vraag- en antwoordspel bedacht waarbij de keetgangers kunnen reageren op allerlei politieke thema's. "Op die manier komt naar voren hoe er in deze keet over tal van zaken gedacht wordt", vertelt Roozenboom, terwijl twee meiden nog binnen komen stommelen. Aanvankelijk zijn de aanwezigen nog wat giechelig. "Zo vaak spreken we niet over politiek", zegt iemand. Een ander: "Ik weet er ook niets van."

Politiek lijkt voor de middelbare scholieren in de keet geen grote kwestie

Een uur lang komen allerlei stellingen en vragen voorbij. Over wat links is in de politiek of rechts. En wat liberaal betekent. Volgens de jongens en meiden in de keet gaat het wel goed met Nederland. Politiek lijkt voor de middelbare scholieren in de keet geen grote kwestie. Dat verandert als de dominee vraagt wie van de aanwezigen zou gaan stemmen als ze daarvoor de leeftijd hebben. De meeste vingers schieten omhoog. "Als je niet stemt, moet je achteraf ook niet zeuren", zegt een jongen. Instemmend geroezemoes. Ook de dominee knikt.

Als er al een thema is dat de tongen losmaakt, dan is dat het boerenleven. Minder regels voor de boeren, klinkt het hier. Partijen als het CDA en de VVD scoren hoog in de keet. GroenLinks en vooral de Partij voor de Dieren kunnen rekenen op hoongelach. "Die partij maakte de boeren zwart", zegt Laura Smale (16) over de partij van Marianne Thieme. Roozenboom glimlacht: "De partij komt op voor het welzijn van de dieren, toch?" Boerendochter Thirza Bosman (16) schudt heftig nee. "Boeren zorgen niet slecht voor de dieren", zegt ze. Bijval alom. De partij, zo blijkt al snel, roept associaties op met de Randstad waar mensen hun mond vol hebben over het milieu maar waar men van het leven tussen de dieren niets weet. "Ze hebben vaak zelf een hond, maar die komt in de stad niet eens buiten", zegt Hielke Altink (17). Thirza: "Mensen zien plaatjes op internet van kalfjes in een kleine box en denken dat het nog steeds zo gaat." Feller: "Een boer is een boer omdat-ie van dieren houdt." Opnieuw knikt de dominee: "Het gaat hem niet alleen om het geld. Hij heeft ook hart voor de dieren."

Na iets meer dan een uur is het voorbij. Jelle Tempelman (15) rekt zich uit: "Ik vind dit wel mooi, zo praten over de dingen in het leven, maar in de kerk kom ik niet." Terwijl de jongeren samenklitten in een hoek, stopt Roozenboom de overgebleven flessen cola en zakken chips weer in een krat.

Over God ging het vanavond niet. In de loop van de tijd is Roozenboom realistisch geworden. "Ik opende vanavond niet met lezing en gebed, al sta ik daar zelf wel voor. Ik vind dat je niet te pas en te onpas moet bidden. Hier zou het te onpas zijn."

Inmiddels gaan de flesjes met bier over de tafel. De kalender met de blote vrouwen hangt ook weer

Inmiddels gaan de flesjes met bier over de tafel. De kalender met de blote vrouwen hangt ook weer. Roozenboom glimlacht. "Als de keetkerk is, wil ik geen bier op tafel. Wat ze daarna doen, moeten ze zelf weten."

Keetkerk

Waarom spreekt een protestantse dominee met jongeren over politiek? Siebe Roozenboom vertelt dat in zijn kerkelijke gemeente het aantal jongeren is gedecimeerd dat nog catechisatie volgt, het kerkelijke onderwijs in de geloofsleer. "Toen ik hier begon, was ik tamelijk van de evangelische benadering. Ik kom uit een cultuur waarin je sprak over Jezus als redder en over 'de weg van de verlossing', zoals dat gebruikelijk was in de koffiebar." Op de zandgronden van Salland viel deze aanpak in dorre aarde. "Ik merkte na een jaar of vijf zes: wat ik zeg, dat volgen ze niet." Veertien jaar geleden besloot Roozenboom daarom tot een radicaal andere aanpak: sindsdien zoekt hij de jongeren op in hun keet. Tot zijn verrassing werd er positief gereageerd. Sindsdien houdt hij 'keetkerk', bijeenkomsten waarin hij allerlei sociale en maatschappelijke thema's aansnijdt. "Ik vind het belangrijk om groepen en groepsbanden te stimuleren. Ik wil geen ernstige, zware sfeer. Ik wil ze laten voelen: jullie horen ook bij de kerk." Catechese geeft hij niet meer. "Ik ben nog uitsluitend hiermee bezig. Het gaat me om het persoonlijk contact, om de gemeenschap. Ik ken de opa's, oma's van de jongeren die hier komen. Het is belangrijk om de leefkringen te kennen."

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie
Politiek lijkt voor de middelbare scholieren in de keet geen grote kwestie

Inmiddels gaan de flesjes met bier over de tafel. De kalender met de blote vrouwen hangt ook weer