Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

God blijft achterwege in nieuwe kerk-reclamecampagne

Religie en Filosofie

Gerrit-Jan Kleiinjan

De nieuwe campagneposter van de PKN. © PKN

De PKN gaat werven met posters waarin God niet wordt genoemd. 'Om het imago van de kerk bij te stellen.'

Je zou misschien verwachten dat reclame van de kerk over God gaat. Welnu, dat is niet in alle gevallen zo. Neem de advertenties waarmee de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) zich binnenkort bij een nieuw publiek in de kijker wil spelen. Wie de afbeeldingen bekijkt ziet dat Hij de grote afwezige is.

Op de zes posters prijkt elke keer een man of een vrouw met de vraag: 'Geloven doe je in de kerk?'. Daaronder varieert de kerk met zes antwoorden. 'Zeker weten' zit daar niet bij. Wel: 'Nadenken ook', 'Twijfelen ook', 'Bewonderen ook' en 'Onthaasten ook'. God blijft bewust achter de coulissen, meldt een woordvoerster van de kerk. "We willen het imago van de kerk bijstellen. Daarom gaat deze campagne nadrukkelijk niet over geloof en God."

Maand van de Spiritualiteit
De reclamecampagne gaat van start in de Maand van de Spiritualiteit, die in januari plaatsvindt. Daarmee zoeken de protestanten voor het eerst heel nadrukkelijk aansluiting bij dit jaarlijkse festijn, dat zich van oudsher vooral richt op zogeheten 'nieuwe spirituelen'. Voor zingeving, saamhorigheid, nadenken, en tot jezelf komen zouden veel mensen best naar een kerk willen, blijkt uit onderzoek dat de PKN heeft laten doen. Alleen, dat publiek komt nu niet. "Het probleem is dat veel mensen denken dat je volleerd gelovige moet zijn."

Jarenlang was reclame geen thema bij de kerken. Het geloof zou zichzelf wel verkopen, zo was de redenering. Gelikte campagnes waarmee goede doelen als het Wereld Natuur Fonds of Artsen zonder Grenzen zich al veel langer profileren, gingen aan de kerkdeuren voorbij.

Dat veranderde een paar jaar geleden. Toen ontdekte de PKN na het inschakelen van een marktonderzoeksbureau dat de kerk ondanks de twee miljoen leden zo goed als onzichtbaar is. De protestanten reageerden daarop door onder meer een aantal jaren achtereen in december een tv-commercial uit te zenden.

Naamsbekendheid
Ook anderen kregen de smaak te pakken. Zo begonnen de remonstranten, een liberaal en veel kleiner kerkgenootschap, een grote mediacampagne om leden te werven onder het motto 'Geloof begint bij jou'. Het leverde naamsbekendheid op en zelfs groei.

In de kerken fronsen sommigen de wenkbrauwen. Kan dit wel? Toch gaat de PKN verder op de ingeslagen weg. De kerk plaatst de advertenties in eerste instantie waarschijnlijk in vrouwenbladen. Niet zo gek, aangezien sociologische onderzoeken keer op keer aantonen dat spiritualiteit en religie meer vrouwen dan mannen weet te beroeren. Op welke damesbladen de keus valt is nog niet bekend. De woordvoerster rekent er stiekem op dat mannen de posters gewoon onder ogen krijgen. "Je weet hoe dat gaat. Die lezen bladen als Happinez, Zin en Libelle gewoon mee.



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie