Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Dominee over kerkasiel: ‘Mijn eerste gedachte: dit gaat erg ver’

Religie en Filosofie

Ilona de Lange

Kerkasiel voor de Armeense Hayarpi om uitzetting van haar en haar familie te voorkomen. Predikanten spreken onafgebroken in estafetterondes. In de kantoorruimte van de kerk verkleed dominee Jacob Korf zich in bijzijn van Hayarpi. Ze helpt hem bij het omkleden. © Hollandse Hoogte / Marcel van den Bergh

Meer dan 180 uur wordt er al gebeden gezongen en gepreekt in de Haagse Bethelkapel. De bijzondere vorm van kerkasiel krijgt steun van de Protestantse Kerk Nederland. Maar hoe denken predikanten en kerkleden erover? Trouw deed een rondgang.  

Marloes Nouwens, woordvoerder van de Protestantse Kerk, kreeg welgeteld drie mails van kerkleden die het niet eens zijn met de actie. ‘Deze familie is uitgeprocedeerd, tegen zo’n beslissing moet de kerk niet ingaan’, was de strekking van deze mails, vertelt Nouwens. Maar voor de rest is er veel steun voor de estafettediensten, ook onder predikanten. Meer dan 150 melden zich al aan om een uur of langer de dienst te leiden. Slechts hier en daar leven twijfels.

Lees verder na de advertentie

“Mijn eerste reflex bij het horen van de continue kerkdienst is te denken: dit gaat wel heel ver,” zegt dominee Willem Jan Dekker uit Amersfoort. Zijn gemeente zette zich vorig jaar zomer in voor de uitgeprocedeerde kinderen Lili en Howick. Deze Armeense kinderen zaten elders ondergedoken, buiten de kerk om. De protestantse wijkgemeente van de St. Joriskerk in Amersfoort stuurde brieven naar de betrokken gemeenteraadsleden en landelijke politici om aandacht te vragen. Dekker is door de actie in Den Haag aan het denken gezet. “Hoe ga je als kerk om met asielzoekers en waar zijn de grenzen van je mogelijkheden wanneer je de overheid respecteert? zegt hij bedachtzaam. “Ik ga me niet aanmelden om te preken, want ik heb die twijfels.”

Inventieve oplossingen

Dominee M. van Kooten uit Elspeet is daarentegen wel enthousiast. Hij is niet helemaal bij gelezen, nadat hij hoort dat de wet op de vrijheid van godsdienstuitoefening wordt gebruikt om een statement naar de regering te maken, is hij even stil en zegt dan: “Ik vind dit grappig, dit is creatief.”
Vervolgens zet hij met enkele voorbeelden uiteen hoe de kerk al sinds de Reformatie eigenwijs is. Zo was er in de 17e eeuw de graaf van Culemborg die tegen de zin van de Spaanse overheersers toch toestond dat er protestantse kerkdiensten gehouden werden. En als voorbeeld van inventief omgaan met kerkdiensten haalt hij een dominee uit Montfoort aan die zijn eredienst extra lang aanhield, zodat de kermis, “daar had hij een afschuwelijke hekel aan”, niet kon worden voortgezet. Op de vraag of hij zelf naar Den Haag afreist om een uur voor zijn rekening te nemen: “Als ze me daar willen horen preken… Ik zit natuurlijk wel in de rechterflank van de PKN.”

Aarzeling

De Bethelkapel zit voorlopig niet verlegen om predikanten. Dominee Rebecca Onderstal uit Houten wilde zich aanmelden, maar het rooster zit vol op de momenten dat zij kan. “Ik ga denk ik gewoon als kerkbezoeker, daar kunnen ze er nooit genoeg van hebben.” Het pastoresteam en verschillende leden van de Protestantse gemeente Houten reageerde direct positief op het kerkasiel. Een groep jongeren uit de kerk wil bijvoorbeeld een nacht doorbrengen in de kerk. Toch waren er ook bedenkingen binnen de gemeente. “Een rechtelijke uitspraak respecteren we natuurlijk, maar als kerk heb je ook de rol om je uit te spreken als er een maatschappelijke grens wordt bereikt. Daarbij, de eventuele consequenties van deze actie zijn onbekend, wat als er massaal vluchtelingen gaan aankloppen bij de kerk?” De aarzelingen zijn niet sterk genoeg om af te zien van steun voor deze bijzondere vorm van kerksasiel. Onderstal: “Dit is een rechtmatig middel, het is vreedzaam en brengt verbinding voort. Ik denk dat de vele aanmeldingen laten zien dat Nederlanders het fijn vinden dat ze nu iets kunnen dóen tegen het kinderpardon zoals deze nu is.”

Lees ook: ‘Kerkasiel is als een noodventiel’

Een Katwijkse kerk geeft een Armeens gezin onderdak om te voorkomen dat het wordt uitgezet. Is dat een voorbeeld van typisch christelijk handelen?

Spanning tussen lokaal en landelijk CDA over soepeler kinderpardon

Lokale afdelingen van het CDA scharen zich achter een pleidooi voor verruiming van het kinderpardon. Zij willen dat asielkinderen die hier al langer dan vijf jaar zijn, een verblijfsvergunning krijgen. Landelijk is CDA tegen versoepeling van deze regeling.

Deel dit artikel