Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De PKN wil homohuwelijken niet inzegenen, maar vindt ze niet ‘tweederangs’

Religie en Filosofie

Maaike van Houten

© ANP XTRA / Lex van Lieshout

Kern van de discussie: moet het onderscheid blijven tussen ‘zegenen’ en ‘inzegenen’ van een homohuwelijk?

Na een jaar discussie gaat het landelijk bestuur van de Protestantse Kerk in Nederland half november opnieuw een beslissing nemen over het zegenen van homoseksuele paren. De synode heeft twee opties. Of het huwelijk tussen homoseksuelen wordt volledig gelijkgesteld aan dat van hetero’s, of het bestaande onderscheid blijft op papier bestaan.

Lees verder na de advertentie

Het dagelijks bestuur van de PKN (het moderamen) stelt het algemene bestuur (de synode) voor de huidige situatie te handhaven. Homoseksuele stellen kunnen hun huwelijk laten zegenen in de kerk, maar niet inzegenen. Inzegening – overigens geen bijbelse term – is voorbehouden aan het kerkelijk huwelijk tussen man en vrouw. In de praktijk werkt dit goed, schrijft het moderamen, ook al omdat kerken zélf mogen beslissen of homostellen al dan niet mogen trouwen in hun kerk.

Maar het moderamen wil daar nu een toelichting aan toevoegen. Daarin staat dat aan het verschil tussen zegenen en inzegenen geen waardeoordeel moet worden verbonden. Het één is voor de kerkleiding niet beter dan het ander, het homohuwelijk is niet ‘tweederangs’. Ook in de viering zelf is er geen verschil.

Wij zien op basis van de Bijbel geen ruimte voor het zegenen van relaties tussen homoseksuelen

De Gereformeerde Bond

Tijdrovend

Dat het onderscheid op papier tóch moet blijven bestaan, komt doordat de dagelijkse leiding een nieuwe, tijdrovende procedure om de kerkorde te veranderen wil vermijden. Plaatselijke kerken moeten zich daar dan ook over uitspreken. Het homohuwelijk is, naast Israël, een zeer controversieel onderwerp binnen de brede PKN. De orthodoxe flank staat hier tegenover meer liberale kerkleden.

Om ook de behoudende delen binnen de PKN te houden, is bij het ontstaan van deze fusiekerk in 2004 besloten tot de huidige formulering. Maar de onvrede over het onderscheid bleef en het landelijk kerkbestuur (de synode) wilde daar vorig jaar weer over praten. Er volgde een zeer emotionele vergadering, waarna de kans groot was dat een voorstel voor verandering van de kerkorde voldoende steun zou krijgen. Het moderamen voorkwam dat door de stemming uit te stellen.

Het nieuwe voorstel, met de toelichting, is teleurstellend, zegt dominee Wielie Elhorst, die voor de gemeenschap van homo’s en transgenders werkte. “De huidige regeling werkt wel voor gemeenten, maar niet voor LHBT’ers die ongelijkwaardigheid in de kerkorde blijven zien.” Hij vindt het nu tijd ‘het laatste restje ongelijkwaardigheid op te ruimen’. De kerk moet, vindt hij, het risico willen nemen dat de eenheid in gevaar wordt gebracht. “Eenheid mag wat waard zijn. Een kerk die ter wille van het evangelie geen risico’s neemt, is dat nog een kerk?”

Pijnlijk

Aan de andere kant staat de behoudende Gereformeerde Bond. Secretaris Pieter Vergunst vindt dat het moderamen ‘zorgvuldig en behoedzaam’ opereert. Maar de Gereformeerde Bond noemt de uitkomst niettemin ‘pijnlijk’. “De status quo is voor ons al niet innerlijk te aanvaarden. Wij zien op basis van de Bijbel geen ruimte voor het zegenen van relaties tussen homoseksuelen.”

De uitleg van het moderamen dat inzegenen niet beter of slechter is dan zegenen, valt de Bond heel zwaar. “Ik zie dit als een verdergaande nivellering tussen het huwelijk en andere relaties. De kerk slaat hiermee niet de weg in die het Woord van God wijst.”

De secretaris wil niet ingaan op de vraag of het volledig opheffen van het verschil tot een nieuwe kerkscheuring zou kunnen leiden. “Dat is niet aan de orde.” Het bondsblad De Waarheidsvriend komt donderdag met een themanummer over deze kwestie.

En de Bond roept kerken op de zondag voorafgaand aan de synode, te bidden voor een besluit dat in zijn ogen ‘recht doet aan de Bijbel én aan mensen’.

Lees ook:

Hoe leer je de katholieke kerk van homo’s te houden? Priester James Martin legt het uit

De Amerikaanse priester James Martin schreef een controversieel boek waarin hij de katholieke kerk en de homogemeenschap oproept om de dialoog met elkaar aan te gaan. ‘Lhtb’ers voelen zich vaak niet welkom in hun parochie.’

Priester en homo: de roze olifant in de kerk

Volgens traditionele Amerikaanse katholieken is het grote aantal homoseksuele priesters debet aan het misbruikschandaal. Er zou een directe lijn zijn tussen homoseksualiteit en pedofilie. ‘Homo’s zijn gewoon een zondebok.’

Deel dit artikel

Wij zien op basis van de Bijbel geen ruimte voor het zegenen van relaties tussen homoseksuelen

De Gereformeerde Bond