Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Dag des Oordeels valt dit jaar op zaterdag 21 mei

Religie en Filosofie

Gerrit-Jan Kleinjan

Poster op een van de NS-stations, inmiddels zonder spelfout.

De Apocalyps is nu écht heel dichtbij. Volgende week zaterdag 21 mei, om precies te zijn, dan is het zo ver. Althans, dat valt te lezen op de posters die hangen op grote NS-stations. Op de platen is het silhouet te zien van een man verzonken in gebed. Achter hem doemt een grote ondergaande zon op. 'De Bijbel garandeerd het!', staat er - inclusief spelfout. En: 'Roep sterk tot God'.

Het is geen Nederlandse organisatie die achter de campagne zit - vandaar wellicht die taalfout. De posters zijn afkomstig van een groep Amerikaanse gelovigen, verenigd rondom het radiostation Family Radio Worldwide uit de staat Californië. Ze lanceerden kortgeleden een wereldwijde campagne waarin ze waarschuwen voor de Dag des Oordeels, de dag waarop Christus volgens de Bijbel wederkomt om de mensen te berechten. Ook in andere Europese en Amerikaanse steden is deze boodschap te lezen.

Het geestelijke brein achter de angstcampagne van het radiostation is de 89-jarige Harold Camping, in Amerika bekend als fundamentalistische bijbeluitlegger met een obsessie voor het Einde der Tijden.

Op de website van Family Radio legt Camping uit hoe hij tot de precieze datum van de Apocalyps ('Gods vernietigingsplan', aldus de prediker) is gekomen. Hij levert de onnavolgbare berekening erbij. Camping baseert zich naar eigen zeggen op 'bewijzen' die in de Bijbel staan. Volgens hem is het volgende week zaterdag precies zevenduizend jaar geleden dat de Zondvloed begon. Dat is een cruciaal gegeven. Want, zo stelt de bijbeluitlegger uit Californië, die zevenduizend jaar staan voor de zeven dagen dat Noach de tijd kreeg van God om zich in zijn ark in redding te brengen. 'Eén dag bij God is als duizend jaar bij ons', citeert Camping uit het Nieuwe Testament. Camping: 'Hij [God] wil dat we weten dat precies zevenduizend jaar nadat Hij de wereld vernietigd heeft met water in de dagen van Noach, Hij van plan is om de hele wereld voor altijd te vernietigen'.

Camping weet nog meer. Zo meldt hij ook dat het overgrote deel van de wereldbevolking in ongenade valt bij God, omdat deze zich de komende week niet zal bekeren. Slechts drie procent van de mensheid, zo schat Camping in, zal God volgende week redden. Omdat ze 'terugkeren van hun boze wegen, en met grote nederigheid en angst tot God om genade roepen'. 'Op de eerste dag van het Laatste Oordeel zullen zij worden opgetrokken (in extase) naar de hemel.' Welk onheil de rest boven het hoofd hangt, is niet helemaal duidelijk. Hoe dan ook, blijkt uit de suggesties van Camping, in elk geval is het hels.

Wie zich bij het zien van de posters in paniek wendt tot een zielenherder heeft pech. 'Helaas kunt u zich niet tot uw godsdienst wenden of naar uw priester of pastor of geestelijk leider gaan voor hulp', schrijft Camping. Iedereen moet God hoogstpersoonlijk smeken om genade. 'Dit is een zaak uitsluitend tussen u en de Heilige God.'

Het is niet de eerste keer dat Camping het einde van de wereld voorspelt. Camping houdt zich al zeventig jaar intensief met deze materie bezig. Eerder wist hij zeker dat de wereld op 6 september 1994 zou vergaan. Een misrekening, bleek achteraf. Dat die dag geen apocalyptische taferelen te zien waren, zo verdedigde Camping zich later, kwam doordat hij 'een belangrijke aanwijzing' in de Bijbel over het hoofd had gezien.

Of Camping dit keer wel gelijk heeft, zal volgende week te zien zijn. Een woordvoerster van CBS Outdoor, het bedrijf dat de reclameborden op de Nederlandse stations uitbaat, weet te melden dat Family Radio heeft betaald om in ieder geval tot en met 21 mei te kunnen waarschuwen op Nederlandse treinstations. 'Inderdaad, tot en met de Dag des Oordeels', lacht ze.

Het reclamebedrijf distantieert zich overigens nadrukkelijk van de boodschap. 'We zijn exploitant, maar hebben verder helemaal niets met de campagne te maken. We hebben de opdracht slechts uit Amerika gekregen.'


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Deel dit artikel