BoekentipRoman

William was eerst een bijfiguur in een roman van Elizabeth Strout, nu is hij de antiheld

De nieuwe Elizabeth Strout borduurt voort op haar eerdere roman Ik heet Lucy Barton.

Jann Ruyters

Verkeer je als personage ergens op een zijspoor in een roman van Elizabeth Strout dan kan je in een volgend boek alsnog in de schijnwerpers worden gezet. Dat gebeurde eerder met de stadsgenoten van Lucy Barton, de hoofdpersoon in Strouts Ik heet Lucy Barton, én vervolgens ook met die van haar eerdere (dankzij de tv-serie met Frances McDormand) bekendere antiheldin Olive ­Kitteridge. Zo bouwt Strout aan een bijzonder oeuvre, waarin romans verder uitwaaieren maar ook meer met elkaar vervlochten raken.

In Het verhaal van William, de titel zegt het al, is het de beurt aan William, de eerste echtgenoot van Lucy Barton, die in Ik heet Lucy Barton wel voor hun twee dochtertjes zorgde, maar weigerde Lucy op te zoeken tijdens haar lange ziekbed omdat hij niet tegen ziekenhuizen kon. Lucy en William zijn al lang gescheiden maar goede vrienden gebleven als bijna-zeventiger William op een moment van crisis opnieuw een beroep op Lucy doet. Na de dood van zijn moeder stuit William op een geheim dat zijn leven en de relatie met zijn moeder, in een ander licht zet. Lucy en hij reizen samen naar Williams geboortestad voor onderzoek. Net als in Strouts eerdere romans zit de spanning niet in de plot, maar in de details, in de waarnemingen onderweg. Bijvoorbeeld in haar schets van de relatie tussen deze twee ‘intieme vreemden’, die ondanks hun scheiding lang geleden en hun nieuwe verbintenissen daarna, nog steeds (ook) als langgehuwden zijn, soms is er venijn, vaker zijn er flitsen van heimwee, liefde, en ontroering.

Elizabeth Strout
Het verhaal van William
(Oh, William!)