BoekrecensieThriller

Wie had de moed om Vidar te vermoorden?

Gitzwarte thriller van Stina Jackson laat de lezer toch vrolijk en optimistisch achter.

De omslag van de tweede thriller van Stina Jackson is somber en lelijk. Vuile sneeuw is een goede keus voor de foto want er is weinig moois in het leven van de hoofdpersoon van dit boek. Liv groeit op in een buurtschap in het noorden van Lapland dat als een laatste buitenpost aan een weg ligt ‘die nergens meer naartoe gaat’. Als tiener droomt ze er nog van weg te komen maar ze wordt zwanger en blijft met haar zoon hangen bij haar alles controlerende, overheersende vader Vidar. Liv komt niet verder dan een baantje bij het plaatselijke benzinestation.

De andere bewoners van het buurtschap haten haar vader net zozeer als Liv doet. Hij heeft via trucs de bewoners grond afhandig gemaakt en doorverkocht aan houtmaatschappijen die de bomen kappen. Veel getreurd wordt er dan ook niet als Vidar wordt vermoord. Potentiële daders te over maar wie had de moed? De moord wordt in zulke chaotische omstandigheden gepleegd dat de aanwezigen zelf niet goed weten wie nou eigenlijk de dader is. Op een na.

Stina Jackson groeide op in dit deel van Lapland en beschrijft het genadeloos maar ook met deemoed (ze woont al jaren in Colorado). Natuurlijk zijn er bewoners die vee houden en wonen in huizen met schoongeboende vloeren. Maar de verloedering ligt op de loer. Drugshandel tiert welig. Het is knap van de schrijfster dat de lezer na een gitzwart verhaal, het boek toch vrolijk en optimistisch dicht kan doen.

Stina Jackson
De laatste sneeuw (Ödesmark)
vert: Marika Otte