FilmrecensieIn the Mood for Love

Waarom In the Mood for Love nog steeds een van de mooiste liefdesfilms is

In the Mood for Love
Regie: Wong Kar-wai
Met Maggie Cheung en Tony Leung
★★★★★

Twintig jaar geleden is het dat In the Mood for Love in Cannes in première ging en dat ik aan mijn stoel genageld zat. Zo veel schoonheid. Zo veel melancholie. Om duizelig van te worden. In the Mood for Love van Hongkong-regisseur Wong Kar-wai, dat na een restauratieproces onder toeziend oog van de regisseur weer als fonkelnieuw in de bioscoop verschijnt, behoort tot de mooiste liefdesfilms ooit gemaakt.

Het is de ragfijne vertelling van twee mensen die hevig naar elkaar verlangen, maar waarschijnlijk niet toekomen aan het minnespel. Omdat mevrouw Chan en meneer Chow getrouwd zijn. Omdat ze buren zijn en bang zijn voor geroddel.

Het is 1962 in Hongkong. De grootste uitspatting die mevrouw Chan zich na haar werk als secretaresse veroorlooft, is een bioscoopbezoekje. Meneer Chow, die als redacteur bij een krant werkt, leeft zich in zijn vrije tijd uit als schrijver van martial arts-verhalen.

‘In the Mood for Love’ is een film over verlangen. En dat komt in de kleinste kieren van de vertelling tot uiting. Beeld
‘In the Mood for Love’ is een film over verlangen. En dat komt in de kleinste kieren van de vertelling tot uiting.

Hun echtelieden zijn veel weg. Met elkaar, zo blijkt. De ontdekking zorgt voor een schok, maar de pijn slaat bij Chan en Chow naar binnen, niet naar buiten. Om te begrijpen hoe de affaire van hun partners kon beginnen, spelen ze het spel van de overspeligen na. Ze gaan samen eten, brengen elkaar bezoekjes. Als zij de trap afloopt, loopt hij de trap op. Hun lichamen raken elkaar even. En zo groeit de hunkering.

In the Mood for Love is een film over verlangen. En dat komt in de kleinste kieren van de vertelling tot uiting. Het zit in de oogverblindende jurken die Maggie Cheung draagt als mevrouw Chan. In elke scène hult ze zich in een andere qipao, een nauwsluitende jurk met lange hals die haar frêle lichaam lijkt te omhelzen. De ene keer verschijnt ze met een opengebarsten narcis op de borst. Een andere keer spiegelen haar bloemmotieven de palmen op de menukaart of de bladeren op het behang. Samen met Tony Leung vormt Maggie Cheung het beeldschone sterrenkoppel uit Hongkong dat zonder script, al improviserend, grote hoogten bereikt.

Vijf gerestaureerde films van Wong Kar-wai zijn vanaf vandaag te zien in het Eye Filmmuseum in Amsterdam en filmtheaters in het hele land. De filmtour bevat Chungking Express (1994), Fallen Angels (1995), Happy Together (1997), In the Mood for Love (2000), 2046 (2004) en de korte film The Hand (2004).

Als mevrouw Chan noedels gaat halen in de regen en gewiegd wordt door de muziek van de Japanse componist Umebayashi Shigeru of door een in het Spaans zingende Nat King Cole, dan voel je de liefde. Wong Kar-wai’s beste films zijn puur zintuiglijke ervaringen, zoals Chungking Express, een tweeluik over ontluikende liefdes in neonverlicht Hongkong. Of Happy Together waarin een Chinees homostel naar Buenos Aires reist, in de hoop aan de andere kant van de wereld de vastgelopen relatie nieuw leven in te blazen.

Wong Kar-wai die in 1958 in Shanghai werd geboren en op zijn vijfde met zijn ouders naar Hongkong verhuisde, vertelt in In the Mood for Love ook over een wereld die is verdwenen en die hij zich herinnert. Een Chinees jongetje in de prille sixties in Hongkong dat zijn ogen uitkeek en die ervaring later zou verwerken in een delicate liefdesfilm, een paringsdans over naderen en ontwijken.