FilmrecensiePoupelle of Chimney Town

Vrolijke Japanse animatie zet klimaatverandering op de kaart

Kijken met Kinderen
Poupelle of Chimney Town
Regie: Yusuke Hirota
★★★★

Het is weer eens iets anders dan de zoveelste Disney-animatie. Poupelle of Chimney Town, waarmee het 50ste Filmfestival van Rotterdam zondag met een knal afsluit, is een vrolijke Japanse animatiefilm. De kleine helden zijn een vuilnismannetje en een schoorsteenvegertje. De twee redden elkaar op een dag van de verbrandingsoven en worden vriendjes. Je moet de kleurrijke, knotsgekke actie zien om het te kunnen geloven.

Het vuilnismannetje heet Poupelle (poubelle is Frans voor vuilnisbak) en is letterlijk gemaakt van afval. Poupelle heeft een oude bezemsteel als been. Zijn buik is gemaakt van afgedankte lapjes en zijn kin van een tinnen emmertje. Als hoed fungeert een oude, groene paraplu. Het is een prachtige creatie van gerecyclede materialen waarmee al een beetje het onderliggende thema van de film komt bovendrijven: klimaatverandering.

De vrolijke Japanse animatiefilm is de afsluiter van het IFFR. Beeld IFFR
De vrolijke Japanse animatiefilm is de afsluiter van het IFFR.Beeld IFFR

Zo heeft Lubicchi, het schoorsteenvegertje, zijn vader horen vertellen over een hemel vol sterren. Poupelle en Lubicchi die in Chimney Town wonen, een ommuurde stad vol stinkende schoorstenen, hebben nog nooit een heldere sterrenhemel gezien. De missie van de vriendjes is duidelijk: de mensen helpen om de waarheid achter hun geïsoleerde bestaan in schoorsteenstad te ontdekken.

Poupelle of Chimney Town is een film die schoonheid en warmte ademt. De bron is een populair kinderboek van de bekende Japanse komiek Nishino Akihiro die zelf het scenario schreef en de film ook produceerde. Wel is een avondvullende film in het Japans met Engelse ondertitels duidelijk voor wat grotere kinderen die al goed kunnen lezen. Misschien handig om te weten dat de fysieke filmvoorstellingen in de Rotterdamse bioscopen alleen Engelse ondertiteling hebben en dat je online kunt kiezen uit Engels of Nederlands.

Met de Japanse animatie zet het Filmfestival van Rotterdam ten slotte een mooie, oude traditie voort: aandacht voor de Aziatische cinema in al zijn verschijningsvormen.

Poupelle of Chimney Town is 6 juni slotfilm van het International Film ­Festival Rotterdam. Onlinekaarten zijn drie dagen geldig, tot en met 9 juni.