FilmrecensieRookie

Vlaamse motorduivel wordt in Rookie een lesje geleerd

Rookie
Regie: Lieven Van Baelen
Met Matteo Simoni, Valentijn Braeckman en Veerle Baetens
★★★

Rookie opent spectaculair met een motorrace door afgezette dorpsstraten, ergens in Vlaanderen. Regisseur Lieven Van Baelen vangt de brullende motoren met allure, waarna hij de camera richt op de getalenteerde street racer Nicky de Wolf. De jonge coureur wordt door zijn kameraden in het woonwagenpark op handen gedragen, tot hij een vreselijk ongeluk krijgt.

De film betreedt daarmee het bekende terrein van de vakidioot die door een ongeluk of ziekte zijn vak niet meer kan uitoefenen. Denk aan The Rider van regisseuse Chloé Zhao waarin een jonge rodeo-ster door een ernstig ongeval zijn toekomst in rook ziet opgaan. Ook de Vlaamse Nicky zien we worstelen, al ontbreekt het in zijn geval aan een uitgewerkt psychologisch drama.

Matteo Simoni en Valentijn Braeckman in 'Rookie’. Beeld
Matteo Simoni en Valentijn Braeckman in 'Rookie’.Beeld

Debuterend speelfilmregisseur Van Baelen was hiervoor actief als cameraman en regisseur van commercials en clips. Maar een speelfilm is toch iets anders, het is alsof Van Baelen net iets te veel aan de buitenkant blijft om van de gebroken motorduivel een gelaagd ­karakter te maken. We zien hoe Nicky zijn passie uiteindelijk projecteert op zijn 15-jarige neefje Charlie, het zoontje van zijn overleden broer die ook een gevierd motorcoureur was.

De vraag is of zijn neefje wel zo geschikt is voor de gevaarlijke ­motorsport, en of Nicky het leven van de jongen niet op het spel zet. In Rookie is het alsof de motorcoureur die voor de duvel niet bang is, een lesje krijgt geleerd.

Filmrecensie van Slalom

Chaotische groei van tiener in onbetamelijke relatie.