RecensieKlassiek

Verstilde quarantaine van twee 40-jarigen

Oihana Artistizabal Puga/Lineke Lever
Quarant(ain)e (Et’cetera)
★★★★☆

Ze werden deze lente allebei 40 jaar, celliste Oihana Aristizabal ­Puga en pianiste Lineke Lever. Een kroonjaar in een coronajaar. In de lockdown zochten ze naar muziek van 40-jarige componisten. Dat ­diverse en inventieve programma werd vervolgens mooi verpakt onder de titel Quarant(ain)e. Daarin zit het Franse woord voor veertig verstopt, verwijzend naar de veertig dagen die schepen bij terugkomst in een haven in afzondering moesten doorbrengen om besmettelijke ziekten uit verre landen tegen te houden. Op de hoes staan beide musici en profile afgebeeld, ‘besmet’ met gekleurde spikkels.

De opnamen werden afgelopen februari gemaakt in de inspirerende omgeving van de Muziekhaven in Zaandam. Het recital opent ­sereen met de Cellosonate van Frank Bridge, verklaard pacifist. Hij schreef de sonate gedurende de Eerste Wereldoorlog toen hij bijna 40 jaar was. Schitterend verstilde muziek. De vier liederen van Cécile Chaminade, hier in bewerking voor cello, werden alle voor 1900 geschreven, en blinken uit door de mooie melodieën waar zij in grossierde. Het Allegro Appassionato van Saint-Saëns schreef hij toen hij op 40-jarige leeftijd trouwde. Maar hoe gepassioneerd deze muziek ook is, het huwelijk strandde. Het Adagio e variazioni van Respighi sluit deze indrukwekkend uitgevoerde cd op niveau af. Tussendoor dragen twee dichters de poëmen voor die ze aan de twee musici van 40 opdroegen.