FilmrecensieCowboys

Verrassende neo-western ‘Cowboys’ vertelt het tedere verhaal van twee outsiders

Cowboys
Regie: Anna Kerrigan
Met Steve Zahn, Sasha Knight, Jillian Bell en Ann Dowd
★★★★

Je ziet al langer dat vrouwelijke regisseurs het genre van de klassieke Amerikaanse western gebruiken om andersoortige verhalen te vertellen. In Kelly Reichardts recente First Cow zien we hoe in het wilde westen, van oudsher het domein van de macho, oliebollen worden gebakken. En zo varieerden ook de Duitse Valeska Grisebach en de Amerikaans-Chinese Chloé Zhao op het westerngenre, door bespiegelingen op de hedendaagse pioniersgeest (Zhao’s Nomadland) en het moderne kolonialisme (Grisebachs Western).

De Amerikaanse regisseuse Anna Kerrigan komt nu ook met iets verrassends: in Cowboys plaatst ze het verhaal van het 10-jarige transgenderjongetje Joe, mooi gespeeld door de echte transgenderacteur Sasha Knight, in de overweldigende natuur van Montana. Het beeld van Joe en zijn vader Troy (Steve Zahn) die op een wit paard de bergen in vluchten, zou zo uit een oude western kunnen komen. In flashbacks wordt duidelijk waarom vader en zoon op de vlucht zijn.

Joe en zijn vader Troy op de vlucht in Montana. Beeld
Joe en zijn vader Troy op de vlucht in Montana.

Moeder begrijpt niets van haar dochter die zich een jongen zegt te voelen. Vader begrijpt het wel. De spanningen in huis lopen zo hoog op, dat vader en zoon zich gedwongen zien te vertrekken. Moeder houdt het op kidnapping, de politie wordt ingeschakeld en zo begint als in een western een landelijke zoektocht naar het tweetal.

Kerrigan vertelt een klein, teder verhaal van twee outsiders. Want ook vader heeft door zijn mentale ziekte – hij slikt medicijnen voor zijn bipolaire stoornis – te maken met de blikken van omstanders. Begrip en respect voor de ander, daar gaat het uiteindelijk om. Door het avontuur in de aan tradities gehechte Trump-staat Montana te situeren, wordt dat nog eens extra onderstreept. Het verhaal rond de politieagente die de zoektocht leidt, komt niet uit de verf, maar daar tegenover staan de overpeinzingen van de moeder die in afwezigheid van haar dierbaren geleidelijk op andere gedachten komt.