RecensieBoek

Van verrader naar verzetsheld en weer terug in ‘De laatste Vermeer’

De Amerikaanse kunsthistoricus Jonathan Lopez schreef een overtuigend boek over meestervervalser Han van Meegeren.

Het heeft even geduurd met de vertaling, maar dat maakt niet uit: het verhaal van kunstvervalser Han van Meegeren (1889-1947) blijft fascineren. Onder de titel De laatste Vermeer is nu, met een onlangs gemaakte film als aanleiding, de Nederlandse versie verschenen van de ­veelgeprezen biografie van de ­Amerikaanse kunsthistoricus ­Jonathan Lopez over Neerlands bekendste oplichter.

Kort na de Tweede Wereldoorlog werd Van Meegeren gevangengezet op beschuldiging van ­collaboratie. Hij zou een schil­derij van Vermeer aan Hermann Göring hebben verkocht. Met een spectaculaire onthulling wist Van Meegeren zich echter van verrader tot verzetsheld te transformeren. Dat schilderij van Vermeer was helemaal geen Vermeer, maar een nep kunstwerk, waarmee hij Hitlers tweede man toch maar mooi een enorme som geld ­afhandig had gemaakt.

Het is een mooi verhaal, maar het klopt niet, zo laat Lopez zien. Dat wil zeggen: als het om Van Meegerens nobele motieven gaat. De Amerikaan laat zien hoe Van Meegeren in de jaren twintig betrokken raakte bij een groep louche kunsthandelaren, die ­valse oude meesters op de markt brachten. En, al droeg hij dat niet al te opvallend uit, ­geleidelijk in de ban raakte van de fascistische politiek. Een ­anti-nazi was Van Meegeren ­zeker niet, zo laat Lopez in dit goedgeschreven boek overtuigend zien.

Jonathan Lopez
De laatste Vermeer. Han van Meegeren, vervalser en verrader
Vert. Koen Kleijn