Treme levert drama vol toeterende jazzfanaten, sfeervolle volgepakte clubs, hossende massa’s, straatmuzikanten met talent, gezellige barretjes en hiphoppende dj’s. Beeld
Treme levert drama vol toeterende jazzfanaten, sfeervolle volgepakte clubs, hossende massa’s, straatmuzikanten met talent, gezellige barretjes en hiphoppende dj’s.Beeld

De serieTreme

Treme, een heerlijke klassieker vol muziek, is ideaal voor op de bank in avondkloktijd

De maker van de legendarische serie The Wire schiep ook deze vrij onbekend gebleven feelgoodmuziekserie over New Orleans, vol interessante, kleurrijke karakters.

Het is 2005, drie maanden nadat orkaan Katrina de stad New Orleans grotendeels onder water zette en honderden levens eiste. De eerste door het natuurgeweld nog steeds geschokte inwoners keren druppelsgewijs terug naar hun verwoeste huizen. In deze puinhopen start de serie Treme – spreek uit Tremé – vernoemd naar een arme wijk van die stad in de zuidelijke Amerikaanse staat Louisiana. Vier seizoenen lang volgen we verschillende personages die hun leven weer willen opbouwen op deze getormenteerde plek.

De echte kenner zal zeggen: hé, die HBO-serie eindigde al in 2014, waarom komt Trouw daar nu mee? Reden: die kenner is spaarzaam, de serie is nauwelijks ontdekt in Nederland. En dat is zonde. Dit is een klassieker, die in tijden van avondklok voor vrolijke avonden kan zorgen. Alhoewel hij ook een beetje pijn zal doen. Treme levert drama vol toeterende jazzfanaten, sfeervolle volgepakte clubs, hossende massa’s, straatmuzikanten met talent, gezellige barretjes, hiphoppende dj’s. Het diepe verlangen in deze lockdowntijd naar versoepeling van de regels, naar feesten, swingen en live-concerten wordt er niet minder om.

Coochie ma!

Een van de flamboyantere karakters in Treme is Antoine Batiste, een dikke snabbelende tromboneblazer, die voortdurend vreemdgaat en nageslacht fabriceert bij verschillende vrouwen. Maar vier seizoenen verder is het beeld gekanteld. Zijn huidige vriendin, Desiree met wie hij een dochtertje heeft, regelt een baan als muziekleraar op een school voor hem. En daar verandert die schuinsmarcheerder Antoine in een betrokken leraar, die zich inzet voor de allerarmste gezinnen, al helemaal als een van zijn leerlingen wordt doodgeschoten. Prachtige rol overigens ook van de zeer krachtige vriendin.

Er zijn meer karakters die een complete ontwikkeling doormaken. Antoines eerste vrouw LaDonna, bijvoorbeeld. Zij is een broodmager, klein, pittig barvrouwtje dat met heftige tegenslag en misdaad te maken krijgt. Zelfs als haar bar afbrandt, gaat ze niet bij de pakken neerzitten. Of ‘big chief’ Albert Lambreaux, een Mardi Gras Indian met veel aanzien in zijn gemeenschap. Gekleed in de meeste kleurrijke verenpakken danst en schreeuwt hij tijdens Mardi Gras wilde onverstaanbare kreten als ‘coochie ma’, terwijl zijn mede-feestvierders hem begeleiden op trommels en tamboerijnen in een soort extatische optocht.

Zijn drie kinderen worstelen met deze eigenwijze vader, van wie het bestaan om deze woeste danspartijen door de straten lijkt te draaien. Maar je voelt uiteindelijk hun liefde voor elkaar door de stugge woorden heen.

Veelkleurige bewoners

Ook de Nederlandse acteur Michiel Huisman is redelijk prominent aanwezig in deze serie, hij speelt de drugsverslaafde straatmuzikant Sonny. En dan is er nog de intrigerende dj Davis van het lokale radiostation en Janette, een zeer getalenteerde chef met een restaurant in New Orleans.

Treme is gemaakt door onder anderen David Simon, bedenker van veel bekendere en veelgeprezen series als The Wire, The Deuce en recenter, The Plot Against America (bewerking van de roman van Philip Roth). Treme stijgt niet tot de hoogte van deze drie, daarvoor kabbelt het verhaal te veel. Al wordt dat goeddeels gecompenseerd door de vele vrolijke muziek.

Het laatste seizoen van Treme begint in 2008 met de verkiezing van Obama. Brengt hij hoop naar het zo geplaagde New Or­leans? Betekent dit een einde aan de corruptie van politie en ambtenaren? Dit verhaal loopt veel te plots af. Hoewel de serie in de VS lovende recensies kreeg, trok die toch te weinig kijkers en hield maker Simon het na een kort vierde seizoen voor gezien. Het afscheid nemen van de veelkleurige bewoners van Treme valt zwaar.

Te zien op HBO en te koop op dvd.