null Beeld
Beeld

FilmrecensieHytti nro 6

Treinfilm ‘Hytti nro 6’ houdt het midden tussen ongemakkelijk en intiem

Hytti nro 6
Regie Juho Kuosmanen
Met Seidi Haarla, Yuriy Borisov
★★★★

Remke de Lange

De prehistorische rotstekeningen van Moermansk, die wil ze zien. De Finse Laura stapt in een trein naar noordelijk Rusland. Maar hoe langer de reis duurt, hoe meer je je afvraagt: wil ze ergens heen, of ergens vandaan?

‘Een treinfilm’, zo omschrijft de Finse Juho Kuosmanen zijn levendige, soms geestige, ronduit aandoenlijke drama dat de essentie van treinreizen mooi weet te vangen. De claustrofobie van een coupé met vreemdelingen enerzijds. De menselijke blik die met een voorbij glijdend landschap ruimer wordt, anderzijds.

Studente Laura, gespeeld door de hartveroverende, rossige Seidi Haarla, heeft net afscheid genomen van haar Russische minnares die misschien niet echt bij haar past. In de trein komt ze tegenover Ljoha te zitten, een kaalgeschoren hoekig type met een onaangename dronk.

Dat wordt een lange reis. Maar minder ongezellig dan je zou vermoeden.

Onderscheiden

Op het filmfestival van Cannes werd Kuosmanen vorig jaar onderscheiden voor deze bewerking van een boek van landgenoot Rosa Liksom. Haar verhaal situeerde hij in een niet specifiek benoemde tijd waarin de muziek van Roxy Music op cassettebandjes stond en je je in de publieke ruimte kon terugtrekken in een telefooncel. Laura legt met een handcamera haar wereld vast. Titanic komt even ter sprake.

Scène uit Hytti nro 6, met hoofdrolspelers Seidi Haarla en Yuriy Borisov. Beeld
Scène uit Hytti nro 6, met hoofdrolspelers Seidi Haarla en Yuriy Borisov.Beeld

Zonder veel acht te slaan op de buitenwereld – die is donker, of besneeuwd – blijft de filmmaker met losse camera dicht op de gezichten van deze twee tegenpolen die het in coupé nr. 6 met elkaar moeten zien te rooien. Immense potten augurken en flessen zelfgestookte wodka komen het rijdende kamertje binnen. Dekens worden uitgelegd en weer opgerold. Het water in de wc’s is op. De twee zien er steeds verfomfaaider uit.

Huiselijk en stroef

Met zijn innemende hoofdrolspelers die schielijke blikken en summiere dialogen uitwisselen, bouwt Kuosmanen een sfeer op die het midden houdt tussen ongemakkelijk en intiem, huiselijk en stroef. Laura vertelt over de petrogliefen waar ze naar op weg is, aan de rand van het continent. Ljoha over zijn werk in de mijnen. Hij leert een paar woorden Fins. Neemt haar tijdens een stop mee naar een kennis met keukentafelwijsheden over de ‘extreem slimme dieren’ die vrouwen zijn. Er stapt een man met gitaar in die gevoelige liedjes zingt.

Het is niet dat we de twee veel beter leren kennen. Het is meer dat ze elkaar onwillekeurig aansporen zichzelf te herzien, dingen te doen die ze niet van plan waren. Dat is het ontregelende effect van een ontmoeting met een vreemdeling.

De trein brengt ze naar een onverbiddelijke, magische sneeuwstorm. En een zon die warm oranje gloeit. Aan het einde weerklinkt een eerder uitgesproken, filosofische dichtregel van Marilyn Monroe: ‘Slechts delen van ons zullen ooit slechts delen van een ander raken’.

Lees ook:

Opgescheept met een onbekende in de trein van Moskou naar Moermansk

De Finse regisseur Juho Kuosmanen heeft met Hytti Nro 6 een fabuleuze treinreisfilm gemaakt, een verhaal over twee zielen die elkaar even treffen op weg naar het einde van de wereld. ‘Hoe langer ze reizen, hoe echter ze allebei worden.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden