null Beeld

BoekrecensieReligie

Tim Keller wil vooral het evangelie aan de man brengen

Een aantrekkelijk evangelie
Naar een nieuwe ontmoeting met de westerse cultuur
Tim Keller (vertaald door Dingeman van Wijnen)
Van Wijnen; 72 blz. € 9,95
★★

De auteur

Tim Keller is oprichter van de Redeemer Presbyterian Church in New York, een megakerk die internationaal aan de weg timmert. Dat doet de kerk via het het Redeemer City-to-City netwerk, bestaande uit ‘kerkplanters’ die in grote steden nieuwe kerken willen stichten.

De thematiek

Zonde en genade: die twee geloofswaarheden waren vroeger de kern van de evangelieverkondiging, zegt Tim Keller. In het moderne Westen slaat deze boodschap niet meer aan. De seculiere mens is namelijk niet geïnteresseerd meer in moraal: men wil vooral vrij zijn. Er is dus een nieuwe strategie nodig om het evangelie voor de seculiere mens aantrekkelijk te maken.

Tim Keller wil daarvoor aansluiten bij de hedendaagse zoektocht naar vrijheid. Telkens weer klinkt in de moderne tijd de belofte van vrijheid, maar ook steeds opnieuw worden we slaaf van juist datgene dat ons eerst vrijheid beloofde, of het nu wetenschap, seks of vooruitgangsgeloof is. Laat de kerk die valse beloften van vrijheid dus ontmaskeren, zegt Keller, dan wordt het geloof met de daarbij gepaarde ‘vrijheid in Christus’ vanzelf weer aantrekkelijk.

Daarbij weet Keller ook wel dat social media ons 24 uur per dag bombarderen met het seculiere geloof in die valse vrijheid. De kerk moet haar zendtijd dan ook niet beperken tot één uur op zondagochtend, maar een krachtig cultureel offensief beginnen om haar eigen verhaal te vertellen.

Keller doet allerlei suggesties: gelovigen moeten door ‘tegen-catechese’ leren beargumenteren wat er allemaal schort aan de seculiere levensovertuiging, ze moeten ‘diepgaande relaties’ met niet-christenen aangaan om hen persoonlijk te kunnen beïnvloeden, en ook middelen als kunst inzetten om niet-christenen in te laten zien dat het seculiere verhaal uiteindelijk een dood spoor is.

Opvallende stelling

Kerken hebben van oudsher vaak geprobeerd om invloed op de maatschappij te krijgen via de politieke macht. Kellers strategie is een andere: de kerken moeten geen politieke maar culturele invloed gaan verwerven. Kerken moeten dan ook strategisch in steden investeren, om daar de jonge en multi-etnische culturele voorhoede te beïnvloeden. Juist daarom is het belangrijk dat die oude boodschap van zonde en genade op een aansprekende manier herverpakt wordt, en via netwerken van gelovigen wordt verspreid. In plaats van zich bezig te houden met machtspolitiek moeten de kerken zich dus richten op het ‘influencen’ van de cultuur.

Kenmerkend citaat

“In onze tijd stellen niet-christenen vooral vragen over hoe de kerk is omgegaan met zaken als slavernij, de onderdrukking van vrouwen en het uitsluiten van homo’s en transgenders. Zulke kwesties moeten we met een combinatie van nederigheid én duidelijkheid bespreken, maar niet zonder twijfelaars er in alle vriendelijkheid op te wijzen dat hun bezwaren tegen het christelijk geloof zelf ook rusten op aannames en morele opvattingen die in feite geloofsopvattingen zijn.”

Reden om dit boek wel te lezen

Tim Keller representeert binnen de Amerikaanse evangelicale orthodoxie een tamelijk vooruitstrevend geluid. Hij roept de kerk op om de kaarten niet langer op politieke macht maar op culturele invloed te zetten. Daarmee wil hij ontsnappen aan de polarisatie tussen conservatief en progressief, en is hij bijvoorbeeld pro-life maar óók voor sociale gerechtigheid. Dat is zeker in de Verenigde Staten een verrassende boodschap.

Reden om dit boek niet te lezen

Toch heeft dit boek juist in zijn compactheid iets ontluisterends. De kerk van Keller vraagt zich niet af ‘wat betekent het evangelie vandaag de dag voor ons’, maar ‘hoe brengen we het evangelie vandaag de dag aan de man’? Alle theologische en culturele bezinning, hoe scherpzinnig soms ook, is bij Keller dan ook uiteindelijk instrumenteel aan een effectievere evangelisatie-campagne, met aan de horizon meer maatschappelijke invloed. Voor wie Keller een beetje volgt is dat niet verrassend. Maar nu het nog eens heel programmatisch op een rijtje wordt gezet, is het wel erg cynisch en berekenend. Je wenst de kerk meer onzekerheid, openheid en luisterend vermogen toe dan dit.

Lees ook:

Dominee voor ongelovige millennials

Na vijftien jaar als gemeentepredikant vond Tim Vreugdenhil het tijd om zichzelf opnieuw uit te vinden als dominee. Nu organiseert hij evenementen waar vooral veel ongelovige millennials op af komen.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden