FilmrecensieTick, Tick…Boom!

Tick, Tick…Boom! is een ersoonlijke musical over de tropenjaren van een stuiterend talent

Remke de Lange

Tick, Tick…Boom!
Regie: Lin-Manuel Miranda
Met Andrew Garfield, Alexandra Shipp, Robin de Jesús
★★★★

Angst of liefde, wat is je belangrijkste drijfveer in het leven? Voor Jonathan Larson lijkt het simpel: liefde. Liefde voor muziek, tekst, theater. Begin jaren negentig schreef Larson de musical Rent, die een veelbekroonde Broadwayhit werd.

Daar gingen jaren van geworstel aan vooraf. Leven voor de kunst betekende: wonen in een krap, aftands New Yorks appartement, met nauwelijks geld, in een tijd dat de kunstwereld hard werd getroffen door de aidsepidemie. Larsons persoonlijke muzikale onemanshow Tick, Tick…Boom! ging erover, én over zijn angst voor de tikkende tijd. Bijna dertig, en nog altijd geen doorbraak. Zijn vriendin met eigen ambities wordt ongeduldig, zijn beste vriend heeft inmiddels een echte baan, terwijl Larson zich al acht jaar lang in een rockmusical vastbijt.

Soepel puttend uit de puntige liedjes. Beeld
Soepel puttend uit de puntige liedjes.

De musical is nu te zien in een rijkelijk geproduceerde, door Netflix opgepakte filmbewerking van Lin-Manuel Miranda. Als brein achter titels als Hamilton en In the Heights mag hij gerust een musicalzwaargewicht heten. Soepel puttend uit de puntige liedjes die de jong gestorven Larson achterliet, creëert Miranda een toegewijd drama over een artistiek stuiterend talent dat zichzelf ziet als ‘de toekomst van het muziektheater’. In fraai jaren negentig decor (Silence is death-posters, historische Apple-computer) geeft de energieke Andrew Garfield als Larson een gevoelig kijkje in diens creatieve proces.

Voor devote musicalliefhebbers heeft de film een leuke bonus: de onlangs overleden grootmeester Stephen Sondheim is even te horen in een betekenisvol voicemailbericht. Bepalend voor Larson, en voor zijn liefde voor het vak.

Te zien op Netflix