Peter tiptKlassieke muziek

Théotime Langlois de Swarte en Tanguy de Williencourt reconstrueren Prousts muziekavond op historische instrumenten

Redactie Trouw

Rachel Podger
Mozart/Jones

Altijd voer voor stevige discussie. Wat doe je met composities die slechts fragmentarisch zijn overgeleverd, onvoltooid dus? Timothy Jones houdt zich al lang bezig met dergelijke Mozart-fragmenten, en voltooit ze in meerdere versies. Zijn laatste wapenfeiten zijn zes allegro’s voor viool en piano die Mozart in Wenen niet afmaakte. Rachel Podger speelt ze hier met fortepianist Christopher Glynn.

Sandrine Piau
Clair-Obscur

We kennen haar vooral als fantastische Händel- en Mozartsopraan. Een plaat van de Franse Sandrine Piau valt nooit tegen, en dit nieuwe album laat haar van een onverwachte, laat-­romantische kant zien. Strauss’ Vier letzte Lieder glinsteren in haar voorbeeldige interpretatie. Een prachtige vondst is Zemlinsky’s Waldgespräch en ook in de Sieben frühe Lieder van Berg weet ze perfect de toon te ­treffen. Ze wordt ook nog eens goed begeleid door orkest en dirigent.

Ronald Brautigam
Von Weber

Ronald Brautigam flikt het opnieuw, en tilt de muziek die Carl Maria von Weber voor piano en orkest schreef naar een hoger plan. Op een fraaie kopie van een Graf-fortepiano uit 1819 speelt hij virtuoos Webers twee pianoconcerten en het Konzertstück. Samen met zijn vaste partners, de Kölner Akademie onder leiding van Michael Willens, weet hij de redelijk onbekende de muziek te laten bruisen en tintelen. Vaak opzetten en genieten maar.

Langlois/Williencourt
Proust, Le Concert Retrouvé

Marcel Proust organiseerde op 1 juli 1907 een diner en concert in het Parijse Ritz Hotel en nodigde vrienden uit. Het concert was ter ere van Fauré. Diens Eerste vioolsonate werd gespeeld, en muziek van Chopin, Wagner, Schumann en Couperin. Violist Théotime Langlois de Swarte en pianist Tanguy de Williencourt (echt proustiaanse namen) reconstrueren de avond op historische instrumenten en voegen muziek van Prousts lover Hahn toe. Om de genegenheid tussen de twee uit te beelden.